Jag letade efter frågor och svar om mus- och råttinvasion i hus och hittade en flera år gammal tråd, men det kan ju ha hänt en del sen dess, därför frågar jag: finns några bra idéer om hur man blir av med möss som letar sig in när det börjar bli kyligt ute???
Vi bor i ett gammalt hus som det förmodligen är ganska lätt för mössen att ta sig in i utifrån. De finns både i under- och övervåningen; springer i väggarna och knaprar så vi hör dom om nätterna... Vi har en fröautomat för fåglar (hänger utanför ett fönster i övervåningen) så fågelfrön finns det ju i huset. Rätt som det är så hittar man skal av solrosfrön liggande på golvet bredvid en liten överbyggnad över vatten- och avloppsrör, tillsammans med en hög av sågspån som kommer av gnagning. Vi brukar sätta ut musfällor men nu tycks dom inte bry sig om dom längre... Vi misstänker att dom har något musbo under hallgolvet i övervåningen, och där föds väl upp nya generationer antar jag. I trappan upp till övervåningen hittar man alltsomoftast högar av gnag-spån. Jag läste om att det fanns elektroniska mus-skrämmare - kan någon namnge någon sådan som är effektiv, (och var dom finns att köpa) så vore jag jätteglad!
Siv