Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka fruktträd skulle du vilja ha i din trädgård?
          ahaw
          Inlägg 16-11-2007, 14:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 12 687

Jag har en tomt på 3400m2 totalt. Tre byggnader tar lite plats men det är fortfarande en hel del yta kvar.
          Tyvärr finns här ingen uppväxt trädgård med fruktträd. Har en jättebjörk, 3 ekar och lite andra träd och buskar men bara ett plommonträd och några stackars körsbärsträd som gav ca 10 bär i somras (dom tog fåglarna).

Om du fick börja från noll vilka fruktträd och namnsorter skulle du satsa på då?

Jag funderar och funderar men skulle gärna få inspiration och ideer från era tankar om det.

Vi köpte huset i somras så vi har inte hunnit bo in oss i trädgården riktigt.
          Något som gjorde mig glad var taggfria björnbär som gav en rejäl skörd i höstas. Sen har vi massor av röda vinbär, ett par krusbärsbuskar och några svartavinbärsbuskar som behöver en rejäl föryngring.

Bor i zon 3 och är jättenyfiken på persika och andra lite exotiskare frukter.

Växthus finns i planeringen också.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-11-2007, 11:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Cilla!
          Utveckla iden med fruktberså. Jag tänkte försöka göra en nästa år. Eftersom jag är lat och inte vill ha för mycket att beskära tänkte jag använda B9 som grundstam. Hur tätt kan jag sätta träden? Vilken är lämpligaste form på trädet? Buske eller lågstam (40 cm).
          Eftersom jag ska göra träden själv så kan jag välja. Vilken grundstam är bäst för lepagehäck? A2 ?. Jag har beställt grundstammarna B9, A2 och MM106.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-11-2007, 14:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Frukthäck och fruktberså mm låter mer avancerat än det är. I principå är det att köpa fruktträd som är små eller redan satta på spaljé och sedan sätta ned dem med täta avstånd. Därefter kan man låta dem växa fritt (som tex ofta körsbärshäckar gör) eller sträcka, fläta, binda grenar dit man vill ha dem.

Jan - när jag väljer grundstam tänker jag på zon (B-stammarna har hög härdighet) och på storlek. B9 är nog bra som grundstam, men det är också bra att veta att de som hållit på med den ett tag säger att den gär ganska stora träd. Jag har experimenterat med B395 och B4hundranågpnting, de blev i zon 3 för svagväxande tycker jag. Nu sätter jag B9or som kronträd, de ser ut att bli ca 4 meter höga och breda på några år. Kanske stoppar de där.

Att inte välja för stor grundstam handlar inte bara om att inte behöva beskära mycket men också att det man satt ska kunna utvecklas väl. Ju högre berså, häck eller vad man vill sätta som man kan tänka sig, desto mer starkväxande grundstam kan man ha. Grundstammen ger en totalstorlek grenmassa och blad, men hur den är disponerad säger inte genetiken.

Jag har en massa bilder på fruktbersåer som jag visar på mina kurser, men nu komemr jag inte åt dem. Hur tätt du ska sätta beror på hur du tänkt att forma dem. De flesta vill behålla grönska så långt ned som möjligt så att bersån blir helt inbäddad nedifrån och upp, men man kan stamma upp också om man hellre vill ha det så. Vanligt är att man sedan sträcker grenar horisontellt och binder dem mot varandra och att man i en berså inte är lika strikt med att välja sidogrenar som växer exakt spikrakt eller på samma nivå utan låter bersån få lite bågig form - men man kan också sträcka dem lika strikt som en spaljé. Sök på päronhäck här så ser du bilder jag lagt in på en päronhäck som formades mycket strikt.

Hur tätt är alltid en svår fråga. Vill man ha maximalt med solbelyst frukt i häck eller berså väljer man en ganska strikt spaljéform (en stam med spikraka horisontella grenar som det växer korta, beskurna fruktgrenar ifrån) och så stora avstånd att sidogrenarna bara möter varandra när trädet fått sin slutstorlek. Men det blir ganska glest de första åren. i zon 3 kan man nog sätta B9or i berså på 3 meters avstånd och få både lummighheten snabbt samt bra frukt utan att behöva skära in träden fullständigt varje år.

I lepage brukar man rekommendera 1 meter mellan träden, faktiskt oavsett vilken grundstam det gäller. Det finns men är få som gjort lepage i A2, jag känner till några. I zon 3 skulle jag göra den med A2, i lägre zoner med B9 (om de inte var så vansinnigt dyra). En lepagehäck kan ju ha 3 våningar eller fler, väljer man A2 får man nog bygga några böjda våningar till för att inte behöva skära in hela växten varje år.

Fota gärna när du börjar!

CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2007, 11:06) *
          Hej Cilla!
          Utveckla iden med fruktberså. Jag tänkte försöka göra en nästa år. Eftersom jag är lat och inte vill ha för mycket att beskära tänkte jag använda B9 som grundstam. Hur tätt kan jag sätta träden? Vilken är lämpligaste form på trädet? Buske eller lågstam (40 cm).
          Eftersom jag ska göra träden själv så kan jag välja. Vilken grundstam är bäst för lepagehäck? A2 ?. Jag har beställt grundstammarna B9, A2 och MM106.
          MVH
          Jan Lindgren

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          ahaw   Vilka fruktträd skulle du vilja ha i din trädgård?   16-11-2007, 14:29
          Krolliljan   Jag gillar gamla sorter så hade vi haft en större ...   16-11-2007, 14:53
          ahaw   Jag gillar gamla sorter så hade vi haft en större ...   16-11-2007, 19:41
          Anders Roslagen   Äppelsorter är mycket förknippade med ens barndom....   16-11-2007, 19:59
          Cilla   Om jag började från noll och hade utrymme och läge...   17-11-2007, 00:56
          Jan af Lisö   Det finns minst 3 olika sorters päronäpplen: - Rev...   19-11-2007, 14:21
          aq42   Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skis...   19-11-2007, 19:30
          ahaw   Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skis...   19-11-2007, 21:55
          Cilla   Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skis...   23-11-2007, 14:33
          ahaw   ;-) Frågan var ju vad man skulle göra själv om man...   23-11-2007, 19:32
          flaxss   Valnötsträd skulle jag gärna vilja ha. Ingen som h...   23-11-2007, 19:51
          ahaw   prova äkta valnöt om du vill , synd att jag redan ...   24-11-2007, 11:58
          flaxss   Ingen ide att gråta över spilld mjölk :wacko: D...   24-11-2007, 12:42
          HannaLisa   Tänk även på Lind det kan man göra mycket gott på ...   19-11-2007, 20:21
          Harvey   Jag tycker att man kan ha minst tre äppleträd om m...   22-11-2007, 19:30
          Jan af Lisö   Visst är det härligt med frukt, men glöm ej att re...   23-11-2007, 17:10
          aq42   Visst är det härligt med frukt, men glöm ej att re...   23-11-2007, 18:14
          skogstroll   jag är uppvuxen med Transparent Blanche och äppelm...   24-11-2007, 14:46
          ahaw   jag är uppvuxen med Transparent Blanche och äppelm...   24-11-2007, 14:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 20:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon