CITAT (Anders Roslagen @ 23-11-2007, 14:22)

Jag korsade också Rugspin med William Baffin, stor chans att avkomman är riktigt härdig. Jag får väl be om inhysning av dem i nordliga trädgårdar så att de blir testade.
harkel

Jodda -även här finns inhysningsplats för sådana snyggingar som dessutom är härdiga

Jag har fått så trevliga fröer av Svennis i år som jag testar att så, jag testar också lite olika metoder -fruktköttet försöker jag få bort så noga som möjligt -och hälften har haft Ga 3 bad
Inget frö gror av -20 -det blir bara växtgenbank av det

de förvaras i frys -däremot är temp -4 till + 4 det som kan trigga groning hos vissa fröer
-Under snö är tempen perfekt

men om det just gäller rosfrö ? Det är en annan fråga...
De jag testade i fjol som ännu inte blommar men nu är ute första vintern växtte till stora rosor år ett men ingen blomma ännu
jag vill verkligen se min korsning med Baffin- Gruss an Treiplitz i blom nästa år
Tror tom att olika rosor kan ha olika behov när det gäller stratifiering eller ej
testa igen -det är många sorters frö man får så en , två , fem gånger innan något gror ...
Slänga .. men om rosfrö går i vila av minus vilket ju vissa hävdar ? Då skulle dina frö grott nu i vår Kajsa!!
Redigerat av kerstin z5-6: 23-11-2007, 17:11