CITAT (Jatsi @ 22-11-2007, 23:04)

Jo Anna-Maj rotningshormon finns inte på Hemsidan, men då jag beställde frön så dök det upp en tomruta där man fick skriva in ev. önskemål. Jag som varit sur över att rotningshormonerna inte mera finns tillgängliga för vanliga konsumenter så skrev in rotningshormon och gissa vem som sitter med 2 förpackningar idag, en i pulverform och en med 2 tabletter och texten är på ryska. Blir nog tvungen att avlägga en släktvisit i hopp om att få texten översatt åtminstone vilket hormon och vilken styrka så jag ta det i användning. Priset på Heteroauxin 15,25 och Kornevin 8.47 så dyrt kan man inte säga att det är.
Att rotningshormon inte är allmänt tillgängligt över disk i Sverige beror bland annat på att innehållet är giftigt och cancerogent.
Handskar, god rengöring och koll av var eller hur avfallet ska destrueras är nog en bra grej för den som köper in ryska hormonpreparat. Och var rädd om husdjuren.
Den som vill slippa kemikalierna men ändå få ett hyfsat mer biologiskt tillväxthormon kan göra som följer:
Ställ ett gäng sälgkvistar i vatten. Efter ett par veckor, då det bildats slem på kvistarna och små vita rotskott, är vattnet fullt av naturligt tillväxthormon i form av auxin. Använd vattnet för rotning eller i kuber.
Snabbmetoden är att lägga krossade sälgkvistar i vatten ett par dygn. Även det vattnet kommer att innehålla auxin, för vattning och rotning.
Bonsaivänner brukar använda ovanstående. Vill du veta mer, googla på "willow water".
mvh
Växtzon 4