CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2007, 14:25)

Nej då inte alls -jag vill inte stressa under julens korta dagar och i januari är det VÅR inte jul basta

Underbart! Kerstin säger att det är VÅR i januari och så bor hon i Västerbotten! Det kallar jag positiv inställning!
För min del åker adventsstakarna och julstjärnan fram till 1:a advent, faktiskt mest för att det är så mörkt ute och vi behöver ljus, ljus, ljus. Bor ute på nattsvarta landet där det inte finns någon gatubelysning, så lite ljusslingor utomhus är också trevligt. Har beställt ett dekorationsträd för utomhusbruk med LED-ljus i, det blir nog fint.
Julmaten lagar jag lite då och då i god tid innan, t.ex köttbullar och ev. Janssons frestelse, men köper en hel del färdigt - leverpastej, prinskorv och sill förstås. Bakar inte, vi äter ju nästan aldrig fikabröd eller kakor.
Skinkan SKA tillagas kvällen för julafton och avnjutas på en hård macka när den är färdig sent på kvällen, med en lättöl. Julgran var det längesen vi slutade med (om man inte räknar den lilla buske vi tog in från egna tomten förra året och hängde lite glitter i). Däremot pyntar jag i köket - inga julgardiner utan arrangemang av tjocka guld- och rödfärgade girlanger runt fönstret och girlanger i taket. F.ö. juldukar lite här och var och röda ljus i ljusstakarna med juliga ljusmanschetter.
I år blir vi antagligen ensamma på julen (om vi inte bjuder in brorsan förstås) men vi brukar alltid ha en eller annan julklapp åt varandra. Att åka bort som jag har funderat på (något värdshus, pensionat eller liknande) är inget alternativ - jag vill inte lämna katterna ensamma och störa grannen med att mata dom under julen. Vi har en skön jul utan stress men med en massa god mat, dock icke allt på en gång!
Redigerat av Lilla Birka: 24-11-2007, 17:16