CITAT (Kajsa @ 23-11-2007, 16:14)

Jag provade förra hösten/vintern med lite av varje i fröväg från trädgårdens rosor, ställde krukorna på svala gargagegolvet, Hellan gick igenom på Rosforum hur man skulle göra. Inget kom upp i någon kruka, det var svårt, så det gav väl ingen större lust att prova igen, men kanske något annat år ?/...
Ska väl berätta hur jag fått dem att gro nu när jag uppmanar andra att så - men det går säkert på olika sätt och beror förmodligen på vilka sorter man sår. Jag har bara sått frön från moderplantor som har tydliga rugosaanlag eller annat vilt anlag, förmodligen är det betydligt lättare med dessa.
På hösten plockar jag de mogna nyponen och tar ut fröna, vaskar dem och tar bort allt löst genom att gnugga lite lätt mellan handflatorna. Låter dem torka inomhus till nästa dag. Sår i små märkta krukor i nästan ren sand, mer jord i botten. Krukorna med en fiberduk över har jag grävt ner i kallväxthuset, kanske 15 cm för det brukar inte frysa mer än en dm djupt där. En decimeter löv över jorden och så har jag skottat in snö en gång på vintern. I april gräver jag upp krukorna och det har inte tagit många dagar tills det poppat upp en mängd unika plantor. Ofta kan man se redan de första veckorna att de bär på olika anlag genom att bladfärg,form och växtkraft är olika. När det kommit ett eller två par karaktärsblad omplanterar jag dem i näringsrikare jord.