Sedan några år tillbaka pyntar jag till första advent, för då hinner jag njuta av alla mina tomtar och hoppas att den speciella julstämningen ska infinna sig. Att pynta den 23 blir alldeles för mycket jobb för en så kort tid . Jag minns att min stackars mamma alltid gjorde en riktig storstädning innan jul, hon skurade hela köket, tvättade trasmattorna, bakade och lagade mat, och pynta gjorde man inte före den 23dje, så granen fick stå ute på balkongen tills dess. Jag fattar inte att hon orkade, för hon jobbade ju dessutom heltid i en affär, och jag som nybliven tonåring hjälpte ju tyvärr inte till med mycket mer än att klä granen.
När jag tar bort pyntet den 7 Januari känns det numera skönt, men när jag pyntade den 23dje tyckte jag "synd" om mina tomtar som bara fick vara framme så kort tid..
Eftersom dom 3 vise männen kommer med presenterna just på 13 dagen kan man ju inte ta bort pyntet tidigare. Det brukar komma några vänner då och äta ett förkortat julbord då, och gud nåde mig om mina tomtar inte är framme.
När jag först kom hit tyckte jag att det var helt knasigt att barnen skulle få presenterna den 6 januari , för dom börjar ju skolan igen den 7de eller när första vardagen infaller, men eftersom dom 3 vise männen kommer fram till krubban med sina presenter den dagen så kan man ju inte ändra på det, iaf inte helt. Numera så är det ju tomten som gäller här också, mest kanske för att barnen ska kunna hinna leka lite med leksakerna, men egentligen så tycker nog dom flesta att det är synd att traditionerna ändras bara för att vi blir matade andras traditioner, och dessutom blir det ju mycket dyrare, eftersom det blir dubbelt firande .
En del krubbor som folk gör själva är riktiga mästerverk med rinnande vatten, växter, mossor och handgjorda vackra figurer som går i arv .
I stället för adventskalender har man en julkrubba med Jesusbarnet ,Maria och Josef. Den är klar till den 25 December, för Jesusbarnets födelse firas ju då. Dom 3 vise männen med sina kameler sätter man en bit från själva krubban, och varje dag flyttas dom lite närmare krubban, för att den 6 Januari vara framme i stallet med alla presenterna.., så den 6 när barnen vaknar så har dom en massa paket som någon av dom vise männen eller någon page har lämnat under natten när dom sover..
Det är egentligen roligt med traditioner, faran är väl egentligen att man lätt blir slav under en massa bestämmelser om hur det SKA vara, och det är ju det som är synd. Varje familj måste ju göra det som känns bra för just dom, men Kalle Anka är ett måste, det har jag inspelat på band, och folk tror att hela Sveriges befolkning är jättekonstiga som sitter och tittar på Kalle Anka på julafton...för det framgick efter en opinionsundersökning om vilket program man inte vill vara utan