Jag måste också få sälla mig till skaran som kommer med uppmuntrande tillrop. Det är klart att ni klarar det om ni bara vill……
Jag har nu varit rökfri nästan lika länge som jag rökt. 20 år som rökare och 18 år som rökfri och jag kan än i dag känna röksug. Vad som blir bättre med åren är att perioderna när röksuget sätter in blir kortare och kortare.
I början så var varje attack ca 20 minuter lång och kom ofta

…efter bara någon vecka var röksugattacken nere i 5 min och endast någon gång i timmen. Idag handlar det om sekunder och suget kommer bara vid speciella tillfällen.
När jag lyckades sluta så lade jag av tvärt . Jag hade gjort många försök tidigare, inte ens när jag vara gravid klarade jag av att sluta hel.
Min strategi var att jag intalade mig om att jag inte var någon rökare. Jag upprepade som ett mantra för mig själv ” Nej tack…jag röker inte.
Jag försökte ändra rutiner helt och hållet så jag inte skulle hamna i situationer där jag tidigare rökt. Första året vågade jag inte ta minsta lilla vinglas. Kaffe slutade jag med nästan helt.
Kanske hjälpte det till att jag i samma veva som jag slutade röka träffade en man som jag blev störtförälskad

i och han var fanatisk rökmotståndare och det gjorde det omöjligt att få återfall. Mannen var viktigare än cigaretterna.
Håll ut...det blir snart bättre!
/Anki