Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Christina i Taxinge~

Rökfri sen i fredags börjar rastlösheten krypa i mig!
Jag har rökt i 43 år - ojojojoj........med vissa "uppehållsperioder" i form av nån vecka här & där och faktiskt ett helt år för ganska länge sen.

Tror ni att jag klarar detta - dvs att bli rökfri?
Ge mig hopp! help.gif smile.gif

ingrid fuxwall
Självfallet kommer du att klara av det, tvivlar inte ett ögonblick.

ingrid
gammelnalle
Heja heja!!! yahoo.gif

Du har inget att förlora bara vinster...

Vi stöttar dig!!!

b
(som inte dragit ett bloss på över 40år...... tummenupp.gif - men väl blivit påtvingad passiv rökning... thumbdown.gif
Gåsis
Jomen det klart det går bra! Tänk på alla gånger du slutat en dag eller vecka. Plågsamt va sick.gif Men nu är sista gången du utsätter dig för den plågan. En vecka till, sen går det lättare. Och en vecka till. Slutade för två år sedan nu i november. Jodå, jag väntar fortfarande på att få börja igen men plågsamt är det inte längre. Det var ju bara första veckorna i alla tusen försök som var det. Om man lägger ihop alla dom så har jag ännu inte kommit i närheten.

Härda ut. Du är ju jättebra tummenupp.gif

/Åsa
Betty
Grattis till ett skitsmart beslut Christina! bravo.gif Klart du fixar det den här gången, vi tror på dig! tummenupp.gif

Din kropp är nikotinfri efter två dygn - sen gäller det "bara" att bryta vanan och komma över suget.
Jag käkade massor av råa morötter när jag slutade för sju år sen, det gäller ju att sysselsätta händer och mun med något annat och gärna något nyttigt. flirting.gif
För att sporra och belöna mig själv la jag en tjuga i en stor glasburk varje dag. Det var fashinerande att se så fort summan växte. De pengarna använde jag till att unna mig själv saker för att jag var så himla duktig biggrin.gif
Håll ut, det blir bara lättare för varje dag som du kan lägga till ditt nya rökfria bättre liv! 000.gif
Christina i Taxinge~
En massa positivt tänkande, tugga morötter och spara i burk - yes! jag försöker nån dag ytterligare!
Eva-Helene
Heja, heja! Du kan klara det! Slutade själv för 10 (ojsan, är det såå längesen?) år sedan. Klarade av "sysslolösheten" och nikotinsuget med hjälp av nikotin-inhalator (eller vad-det-nu-var-det-hette). Man känner sig ganska udda och löjlig när man står där och suger på en konstgjord "cigarrett", men att röka en riktig är väl minst lika löjligt!
Gåsis
Det klart du ska försöka någon dag till. Har man väl kommit igång så har man.
Jag är en hopplös nikotinist. Det var inte gjort i en handvändning att sluta, det var inte enkelt och jag saknar det fortfarande. Men jag ångrar mig inte ett dugg. Det jag hoppas är ju att leva något år extra. Jag är fortfarande tillräckligt mycket beroende för att inte ens försöka moralisera rökare.

Det gick ganska fort att komma över den första plågsamheten. Sen var det "bara" själen, eller handen kanske, som pockade på. Den gick att komma överens med. En vecka eller två till så är den heller inget problem.

Fast jag måste erkänna, efter två rökfria år går handen fortfarande till vänsterfickan när jag kliver ut från jobbet. Vad som är bra är att den inte protesterar längre när den inte hittar vad den letar efter.

Det är som betty säger dom första två dagarna kroppen skriker, sen är det huvudet. Det kan du ändå ta en diskussion med. Jag provade plåster. Såna där 24-timmars. Sov inte en blund på flera nätter tills jag kom på att jag aldrig rökt nattetid. Då blev det 16-timmars och bra sömn.

Härda ut, det är inte enkelt men det går, förr eller senare.

/Åsa
bahia1
Jag håller alla tummar för dig för klart att du klarar det. Själv har jag problemet nu att jag måste sluta innan slutet av januari -08 för då skall jag ut och flyga i 18 timmar, ve och fasa hur detta skall gå.
Jag har i alla fall gått till apoteket och köpt små piller nicorette microtab lemon 2 mg och dom skulle man lägga en under tungan och visst hjälpte det när jag väl på ut det lilla pillret ur foliepaketet, det tog mig 20 minuter med alla diverse föremål så som sax, kniv, tång, pinsett och ja vet inte vad men vansinning höll jag på att bli under tiden. Kan rekomendera dom för dig.
Vi får sporra och kämpa tillsammans.
Bahia/Lena
Boxer
Jag VET att du klarar det. kompiskram.gif

Du är JÄTTEDUKTIG. tummenupp.gif

För varje dag blir det LÄTTARE & LÄTTARE (vissa svackor kan komma) blomma.gif

HEJA PÅ! smiley_small_hug.gif

Gossen Ruda
Som den lätt rökarfientliga person jag är hoppas jag att du klarar av det. En till som minskar tobaksodlarnas och tobaksbolagens vinster. Prolemet är väl annars inte att sluta röka utan att låta bli att börja igen. Håll ut.
Cacki
HEJA, HEJA!!!!!!!! bravo.gif

Klart att du kommer att klara det Christina!
Och om det skulle bli så tufft att du blir beredd på att ge upp så finns det något jättebra att ta till. Nämligen CHAMPIX!
En väninna till mej, inbiten storrökare sedan 100 år fick dessa piller utskrivna av sin doktor och är fortfarande, efter drygt 2 månader, rökfri. Hon har försökt sluta åtskilliga gånger men tyvärr misslyckats. Hon säger att tabletterna gör så att hon inte ens känner att hon offrar någonting. Hon har inget röksug och de enda gångerna hon tänker på cigaretterna är vid de tillfällena som är direkt kopplade till inbitna vanor (typ när hon druckit kaffe). Men då tänker hon bara att "visst ja, jag röker ju inte längre" och så är det bra med det.

Det som också är så bra med tabletterna är att de inte innehåller något nikotin och svälter därför ut belöningsreceptorerna i hjärnan snabbare och gör inte att man riskerar att istället bli beroende av nikotintuggummi ed i stället. Dessutom har dom tydligen ganska nyss blivit godkända som subventionerade läkemedel.

Och du, tänk för allt i världen inte som en del gör, att du ska "vara duktig och klara det utan hjälp av något annat". En del tycker att det känns som fusk, men vad då då?? Det spelar ju tusan ingen roll i så fall, bara du blir rökfri.

Håller tummar och tår för dej! Du får rapportera till oss hur det går! bravo.gif
MariaS
Kan inte säga det bättre än gåsis. Det har gått 1½ år nu, men visst klappar man fortfarande på fickan efter lunch. Mitt tips är såna där sugtabletter som reklamen säger att tandläkaren rekomenderar 'Extra drops'. Finns i massor av smaker och smaken sitter dessutom i mycket längre än suget efter cigaretten.

Fast sen ska man väl sluta med dem med giggle.gif

Hrmm, till ordningen. Det är bara att visa sig här om det blir jobbigt. Vi hjälper till. kompiskram.gif
Christina i Taxinge~
Fy 17 va go´a ni är!!!!!!!!!!!!!! wub.gif

Nu ska jag sova i glad förvissning att jag klarade den här dagen också! Och kvällen klarade jag tack vare er! thanks.gif

Imorgon är en ny dag......
MariaS
Sov gott sleeping.gif
Boxer
Godmorgon och välkommen till ett friskare och friare liv. rose.gif
vindspel
Slutade en gång i ett år.....varför jag började igen...tja, började gå ut för mycket och trodde jag kunde feströka.....fy på mig..
Men vad jag gjorde vad att koncentrentreara mig på att laga nyttig mat och blev hungrig på kuppen......Du kan ge dig på att du tänker på mat då istället för cigg.. tongue.gif

Har du nu kommit en bit på vägen så får du ju tänka att -har jag kommit så långt så...annars får du ju börja om på ruta ett och det är värre....
Christina i Taxinge~
Halva onsdagen har gått och jag har klarat det fint hittills idag!

Det handlar nästan om att ta det timme för timme........är nog inne i nån liten krisperiod?! Det var lättare de första dagarna.
anjachill
När jag väl hade klarat av att sluta för 20 år sedan m h a Nicorettuggummi (jådå, Nickisarna var ny på marknaden för så länge sedan och skrevs ut av läkare och gick under läkemedelshögkostnadsskydd) så kände jag mig grundlurad av tobaksjättarna. Vad det så här lätt - trots allt (även om det var kämpigt förstås)- att sluta att röka? Jag hade för mig att det skulle kosta betydligt mer svett och tårar! Men icke. Efter ett par veckor kunde jag tänka att varje sugtillfälle tog bara några sekunder. Från början ofta, så klart, men ju längre tiden gick ju mer sällan dök röksuget upp.

Kämpa på! Det går! Du klarar det! SEN ÄR DET SÅ HÄRLIGT ATT VARA FRI!

Lycka till! mvh, Anja
ps
Skulle du trots allt trilla dit med en smygcigg så ger inte upp för det!
ds
Monica i Nässjö
Men GRATTIS Christina! Har du äntligen tagit det stora steget, du har ju pratat om det så länge. Jätteduktigt tjejen, det är klart att du klarar detta! Jag slutade själv för 10 år sedan och jag vet hur jobbigt det är. Men om jag, som har så fruktansvärt dålig karaktär, om jag klarade det, nog 17 kommer du att fixa det också. Vad som hjälpte mig mycket var att mentalt intala mig vilken dålig människa jag varit som rökt. Jag kom ihåg hur folk kunde titta på mig med avsky när jag stod där med en cigarett och hur illa jag hade luktat.
Vänta bara, snart kommer du att få luktsinnet tillbaka. Du kommer att känna dofter som du inte kännt på länge, en härlig upplevelse. Det är bara att hålla ut och kämpa på.
Betty
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-11-2007, 13:01) *
Halva onsdagen har gått och jag har klarat det fint hittills idag!

Det handlar nästan om att ta det timme för timme........är nog inne i nån liten krisperiod?! Det var lättare de första dagarna.

5:e rökfria dan, Grattis! yahoo.gif
Ja, jag håller med dig, de allra första dagarna är de lättaste - sen får man jobba lite mer på att hålla sig giftfri. yes.gif Och visst kan det kännas det som nån sorts kris, man gör ju en omstart, börjar på något helt nytt - och det utan sin lömska lilla rykande "kompis". wink.gif
Kämpa på Christina, ta en morot när du känner nikotinsuget, det varar faktiskt bara i några sekunder (7 har jag läst nånstans).
Och gör du som jag gjorde så har du sparat ihop till din första hundring redan idag, tummenupp.gif summan växer otroligt fort! Kanske blir det nån lyxig julklapp till dig själv, en spa-helg eller trädgårdsresa eller nåt annat du inte unnat dig själv tidigare. coolgleam.gif
Lars-Olof Arvids
Grattis Christina, från mig också! Visst klarar du detta, med alla goda råd du har fått här. Kämpa på, jag håller tummarna för dig! kompiskram.gif

Olle
Ciczi
Heja heja friskt humör! smile.gif

Ciczi
Boxer
Gossen Ruda
Beträffande smaksinnet... En gång i forntiden hade jag en rökande pappa, pipa och cigarriller(Bellman sefir?). Ingen storrökare men varje dag. Så fick han nån tarmtumör och åkte in på Sahlgrenska för operation. Där fick han inte röka så han passade på att sluta helt. Efter några veckor när han opererats och kommit hem sa han till mamma: Vad konstigt maten smakar! Skall det vara så stark smak? laugh.gif Nya upplevelser väntar bakom varje livskrök.
Christina i Taxinge~
Med alla dessa härliga "heja-rop" och stödord från er alla, känner jag mig som ett enmanslandslag i VM i Rökslut/Slutrök!!
Tack ska ni ha!
(Fortsätt gärna.......det går lite upp & ner)

Ikväll går det bättre igen - men jag har skaffat mig en nikotininhalator. Efter att ha använt den ett par ggr räcker det att jag tittar på den..... smile.gif

Man får gardera sig både fram & bak! blink.gif
Cacki
Duktigt jobbat Christina! Du kommer att vinna VM om du fortsätter i samma stil. Du får förresten en extra stilpoäng också som hjälp på vägen. Och gardera dej du upp över öronen om du känner att du behöver det, det är bra! Nu kör vi igen....HÄPPHÄPPHÄPPHÄPPHÄPP!!!! yahoo.gif
MariaS
Håller alla tummarna åch tårna för din skull. Det är klart att det SKA gå. tummenupp.gif
Gåsis
Det klart det kommer att gå bra tummenupp.gif Jag som försökt sluta många gånger kan nu efter två rökfria år inte förstå att jag inte bet ihop bättre första gången. Det är ju början som är svår och varför gå igenom den om och om igen? För gissa om jag gjorde det blush.gif

Tänk att jag vill bli rökfri och det här gör jag inte om igen, nu menar jag första tidens rökstopp förstås. Du är ju sååå duktig. Nu blir det bara bättre och lättare för varje dag.

/Åsa
Netha
Håller mina tummar och tror visst att du klarar det. bravo.gif
Det är (som jag upplevde) de första tre-fyra dagarna som är jobbigast.

Nu har det gått drygt sex år sedan mitt och makens sista bloss .... aldrig har vi ångrat stoppet. smile.gif
Boxer
kompiskram.gif
Ewa smålänska höglandet
Hurrarop också från mig bravo.gif

Jag slutade röka 19 januari 1977 och har alltså firat 30-årsjubileum som rökfri

Jag höll på att städa ut julen och hade så mycket att hinna med, när jag skulle ta min rökpaus efter ett antal timmar, tittar jag på cigarretten och säger högt, vad mycket tid det tar att röka, fimpar cigarretten och har inte tagit ett bloss sedan den dagen(skulle aldrig våga, litar inte på mig själv och jag vill inte börja röka igen) och som alla säger, lukt- och smaksinnet kommer tillbaka och det blev t o m gott med öl rolleyes.gif

Men mitt råd: fixera inte tanken på att sluta röka coolgleam.gif
Betty
Håller med Ewa, försök att tvinga dig själv att tänka på annat. En av mina värsta fiender när jag höll på att sluta var den ständigt återkommande Nicorette- och Nicotinell-reklamen på TV. Den påminde mig hela tiden kändes det som.
renate
Jobba på Christina, du kommer att klara det.Jag höll uppe för drygt 10år sedan och gör det fortfarande.1 veckan är värst,sedan går det bättre varje dag.Vi kommer att stödjar dig.
Tänk hur många rosor du kan köper för ciggpengarna,och grävandet får dig på andra tankar.
HIPP HIPP HURRA!
Boxer
heja på!
HelenN
Jag måste stolt säga att jag aldrig ens börjat att röka!!!! Inte ens provat....Blä .....tycker det ä så äckligt med cigg & rök!
Christina i Taxinge~
CITAT (lämås @ 23-11-2007, 16:14) *
Jag måste stolt säga att jag aldrig ens börjat att röka!!!! Inte ens provat....Blä .....tycker det ä så äckligt med cigg & rök!

Grattis, lämås! Du har all anledning att vara glad!

Att vara "rökare som vill sluta" kan vara ett helvete och just nu är det ett litet h***e igen.....det går upp & ner, som tidigare sagts.
Kl 16.00 idag var det en vecka sen jag rökte min senaste cigarett *suck*

Just nu kunde jag ge "ett & annat" för en cigg! Det är INTE äckligt med cigg & rök - det är en nertrappning av stresshalten i kroppen och mjuuuuk stimulans av alla sinnen! Jag l-ä-n-g-t-a-r som #%¤"&/&%¤ efter en cigg just nu!!!!!!!!
*fram med inhalatorn*

Fredagkväll - Idol 2007 på TV + god mat + två glas vitt vin = min fredag!
Men ingen cigg! crying.gif -fear-.gif -cry-.gif crazy.gif nono.gif help.gif fear.gif

Blir galen.........det går över går över går över går över går över går över.............

Margith
Åh Christina, jag tycker du är kanonduktig smiley_small_hug.gif
Du har hållit upp bra precis 1 vecka längre än vad jag någonsin klarat av och jag är djupt imponerad wub.gif
Har du nu klarat en hel vecka, håll ut en stund till!!
Sysselsätt dig med nåt, ta en promenad, ta tag i den där högen med strykning, skura köksgolvet, baka bullar, gör vad som helst, men håll ut!! Snälla...
Jag vill att du ska lyckas.
Lyckas du så kanske, kanske att jag vågar göra ett nytt försök crying.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Margith @ 23-11-2007, 18:17) *
Åh Christina, jag tycker du är kanonduktig smiley_small_hug.gif
Du har hållit upp bra precis 1 vecka längre än vad jag någonsin klarat av och jag är djupt imponerad wub.gif
Har du nu klarat en hel vecka, håll ut en stund till!!
Sysselsätt dig med nåt, ta en promenad, ta tag i den där högen med strykning, skura köksgolvet, baka bullar, gör vad som helst, men håll ut!! Snälla...
Jag vill att du ska lyckas.
Lyckas du så kanske, kanske att jag vågar göra ett nytt försök crying.gif

Tack Margith!!!
Jag vankar & vankar & vankar fram & tillbaka just nu........ska försöka hålla mig ifrån ciggen - för din skull! - en halvtimme till, sen får vi se.........
Boxer
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-11-2007, 18:24) *
Tack Margith!!!
Jag vankar & vankar & vankar fram & tillbaka just nu........ska försöka hålla mig ifrån ciggen - för din skull! - en halvtimme till, sen får vi se.........

Nu får du inte tappa taget. Du har klarat det värsta nu. Låt inte den lilla lura dig.

Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till en normal nivå. Fingrarna och tårna blir varmare.

Efter 8 timmar minskar koldioxidhalten i blodet. Syrgasvärdet återgår till det normala.

1 dygn efter rökstoppet har risken för hjärtinfarkt minskat.

2 dygn efter har lukt och smaksinne kommit igång.

1 månad efter har flimmerhåren i luftrören frisknat till. Slemmet kan rensas och hostan minskar och så även infektionsrisken. Man blir piggare och trevligare och luktar godare. Man får bättre kondition och blodproppsrisken minskar.

Efter ett år är risken att få hjärtinfarkt halverad.

5 år efter rökstoppet har risken för lugncancer halverats. Risken för slaganfall är betydligt mindre.

Efter 10 år är lungcancerrisken nästan lika låg som hos en som aldrig rökt.

Efter 15 år är risken för sjukdom i hjärtats kranskärl densamma som hos en ickerökare. Rygg och skelett blir starkare.

Kämpa på! Detta är det bästa du kan ge dig själv.

Christina i Taxinge~
CITAT (Boxer @ 23-11-2007, 18:46) *
Nu får du inte tappa taget. Du har klarat det värsta nu. Låt inte den lilla lura dig.

Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till en normal nivå. Fingrarna och tårna blir varmare.

Efter 8 timmar minskar koldioxidhalten i blodet. Syrgasvärdet återgår till det normala.

1 dygn efter rökstoppet har risken för hjärtinfarkt minskat.

2 dygn efter har lukt och smaksinne kommit igång.

1 månad efter har flimmerhåren i luftrören frisknat till. Slemmet kan rensas och hostan minskar och så även infektionsrisken. Man blir piggare och trevligare och luktar godare. Man får bättre kondition och blodproppsrisken minskar.

Efter ett år är risken att få hjärtinfarkt halverad.

5 år efter rökstoppet har risken för lugncancer halverats. Risken för slaganfall är betydligt mindre.

Efter 10 år är lungcancerrisken nästan lika låg som hos en som aldrig rökt.

Efter 15 år är risken för sjukdom i hjärtats kranskärl densamma som hos en ickerökare. Rygg och skelett blir starkare.

Kämpa på! Detta är det bästa du kan ge dig själv.

Tack Boxer!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tror inte ni riktigt förstår hur mycket ni betyder ikväll!
Fy fasen vilken pärs detta är - hoppas allt blir 10 ggr bättre när denna kris är över!!!!!!!!!

Myosotis

Har heller aldrig rökt, men jag förstår hur jobbigt det måste vara det du går igenom just nu. Lycka till!!!
Margith
Jag är ledsen Christina, jag hade ju tänkt fortsätta peppa dig en halvtimme i taget, men nån.. Odla?.. Telia?.. inte vet jag, men jag åkte ut härifrån och inte kom jag in igen heller, hur jag än bar mig åt ranting.gif

Håll ut en stund till, snart får du gå och lägga dig... och då har du klarat en dag till!! GRATTIS!!
bahia1
Håller på Dig. Själv har jag sovit med en Nocorett hela natten under tungan och det hjälper.
God Helg Önskar Jag Dig
Bahia/Lena

Nova håller tassarna för dig och mig
Christina i Taxinge~
Fy, vilken kväll detta varit!!!!!!!!!!!!!
Men faktum är att just nu känns det lite bättre......

Suveränt ös i Idol 2007 hjälpte till viss del + att ni är så underbara och stöttar mig!
Det är alldeles sant när jag säger att jag går in här å läser då & då för att se om nån "tänker på mig" wub.gif blush.gif
Och när nån skrivit nåt stöttande känner jag att jag måste leva upp till det och så går det en stund till.....ni är underbara!

Tack!!

Snöflinga
Förstår att du genomlider hel....s alla kval, jag vet eftersom jag själv varit där sweatingbullets.gif Läste allt i anti tobakspropaganda som jag hittade och blev väldigt avskräckt -fear-.gif Googla, det finns massor ! Räkna slantarna i burken, för du har väl lagt dit motsvarande vad ciggarna skulle ha kostat? Planera vad du skall köpa ... jag köpte en 700 kronors parfym första gången wub.gif Jättelyx, menvadå den både räckte längre och luktade godare än stinkpinnarna för samma summa tongue.gif

Modigt av dig att skriva om ditt beslut här bravo.gif jag kommer också att följa din kamp och hålla alla tummar och tår för att du skall lyckas smiley_small_hug.gif
Monica i Nässjö
Heja, heja, heja! Det här fixar du, du kan klara dig utan den där äckliga stinkpinnen, eller hur Christina.
Netha
tummenupp.gif bravo.gif Instämmer i alla föregående jätteduktig är du

Tänk som så... att du får ... men vill inte röka, så gjorde jag och det hjälpte.

Heja Heja
också till bahia1 som kämpar. bravo.gif

När suget sätter in.... titta på pengahögen (om ni gör som jag, sparar rökapengarna i glasburk) ...tänk på vad allt kul ni
kan göra med pengar som annars bränts upp.
Unna er lite extra gott, praliner var min favorit under lång tid efter stoppet.
Vad gör det väl om man lägger på sig några extra kilon... bättre det än dra på sig ohälsa.

Fortsätter hålla tummar och tycker att ni är sååå duktiga. bravo.gif
Boxer
Du är jätteduktig! smiley_small_hug.gif klappa om dig själv

(Jag vet, för jag har också slutat efter många års läbbigt osande. Äckliga gula fingrar, inpyrda kläder, tom plånbok, morgonhosta tills jag spydde) sick.gif

Jag tänker ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG börja igen.

Du fixar det. Det vet jag. smile.gif

bahia1, det gäller naturligtvis dig också! smile.gif tummenupp.gif
Gåsis
Jaha, och här är då en tvärsemot. Jag vill röka men får inte.... Tro det eller ej men rökare kan ha en smula sunt förnuft coolgleam.gif När varenda andetag var en förvarning om lungcancer, knölar fanns det lite här och var även om man fick känna efter ordentligt, alla sjuka på jobbet var rökare. Men innerst inne vill jag röka.

Fast det går att sluta ändå. Och det blir bättre och bättre. Jodå, lovar tummenupp.gif Grejen för mig var att sluta tänka på att jag ville röka, jag tänkte istället på vad jag skulle få om jag fortsatte.

Nu håller jag alla tummar för dig. Syssla med något du inte brukar göra, något som inte avslutas med en rök. Det är mitt bästa tips.

Nu håller jag alla tummar jag kan för dig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon