CITAT (aq42 @ 05-11-2007, 16:25)

Jag har "radikalbeskärt" ett antal K. genom åren. De ha alla svarat fint med kraftig tillväxt. Efter två år så har jag haft en fin, drygt metern hög buske. Detta gäller förvisso zon 1, men jag skulle definitivt pröva även i zon 3.
Mvh
Anders
Till Monica i Nässjö ang. "tröga i starten" så stämmer det ganska väl. Först året händer inte särskilt mycket. Ha tålamod./Anders
Bor i zon 3 och har mer än radikalbeskurit!
När vi flyttade hit stod min på ett jättedumt ställe, tyckte den var ful (och det var just den här också) så jag högg ner hela och grävde upp rotklumpen. Den låg nog ovan jord nån vecka innan min man tyckte det var dumt och slängde ner den i ett hål på ängen. Där stod den som några spröt tills jag våren 2006 grävde bort gräset i en rundel runt och slängde på lite kogödsel. Vilken fart den tog! I år har den inte fått någon gödsel men har växt på bra och har blommat fint. Till våren blir det samma procedur med kogödsel och lite kärlek.
Hade jag skött om den direkt så hade den nog blommat och vuxit till sig fint tidigare och varit större nu tror jag.
Har gjort likadant med en Rosenkvitten, den låg till och med med rötterna ovan jord när det snöade och den mår bra nu. Är väl inget att rekommendera men buskar och träd tål nog mer än man tror även om det tar lite tid för dem att återhämta sig.
Tror en av de viktigaste sakerna är att hålla rent från gräs och ogräs allra närmast buskar och träd, det har gjort mycket skillnad för mina i alla fall.
Redigerat av fruberglund: 26-11-2007, 19:23