Hej(a) Krokodilen !!!
Självklart kan du ha en massa magnolior på södertörn i Huddinge, går du runt i villakvarteren på våren så kommer du att se trädgårdar med blommande magnolior.
Huddinge är zon III och det är lite av en köldsänka, så du skall inte välja de allra känsligaste magnoliorna, de skall klara av zon III.
Köp gärna boken "Odla Magnolia" fungerar både som inspiration samt som vägledning. Väl investerade 200:- jämfört med vad Magnoliorna kommer att kosta dig....
Sök gärna även efter "magnolia" här på Forumet, massa goda råd. Du kommer dock att märka att de är motsägande, ofta.
Sen finns det ju även engelska böcker om magnolia, går att köpa t.ex på amazon.com i England. Jim Gardiner heter författaren till en av dessa som jag tycker var bra, Graham Rankin (?) en annan.
Magnolia har ytterst ytliga rötter så tunn jord är inget större problem, så länge du kan ordna vattning under torra perioder. Uttorkade rötter är en av de vanligaste dödsorsakerna för magnoliorna.
När du köper magnolior se till att de har hela rötter, helt värdelöst (i alla fall för mig) med rotklump och avhuggna rötter. Dör långsamt efter garantitidens utgång.
Sen skall du inte vänta till våren heller, många fina magnolior måste importeras från utlandet, t.ex Holland. Be om magnoliastore.com's avalability list. Kolla även Zetas katalog, det går bra att be dem lägga undan godbitarna.
Sen kommer du till det svåra, välja rätt magnolia, vacker och härdig. Hoppa över praktmagnolian, deras blommor fryser sönder i Huddinge med kalla nätter långt in på vårkanten. Du behöver magnolior som blommar något senare, dessvärre innebär det i många fall att magnolian kommer inte att blomma på bar kvist.
Bland dem som jag har själv eller funderar på finns följande, jag har dock zon II i Nynäshamn, 600 meter från havet: - Sieboldii (härdig, lång blomperiod, små blommor) - Charles Coates (doftar gott) - Yellow Bird (vacker blomfärg, små blommor) - Sunsation (stora och vackra blad, har inte blommat ännu, anses av många som den bästa gula, pelarform) - Daybreak (har inte heller blommat ännu, anses en av de bästa magnolior, vet ej om den kommer helt till sin rätta här, pelarform) - Stellata (flera arter finns) - Galaxy (den enda magnolia hos mig som tog sig bra med avskurna rötter. Zetas säljer 3 meters kronträd för under 1000:-) - Yellow River (lite osäker ang härdigheten) - Eva Maria (min har blommat med två omgångar per år, också en favorit)
Sen har jag några ovanligare som ännu inte har blommat: - Blushing Belle - Pegasus - Big Dude (största magnoliablommor i vårt klimat), finns både F2 och ympade - Chameleont
Och på önskelistan: - Rose-Marie - Apricot Brandy - Satisfaction
Det finns flera och det kommer regelbundet nya sorter som trivs i kallare klimat.
Sen finns det mera "ordinära" magnolior i plantskolorna, men vem köper "Susan" år 2008 när det finns så många bättre alternativ.
(Skicka mig gärna (privat) e-mail adress så kan jag skicka min excel matris med de magnolior som jag har undersökt i nima studier över lämpliga magnolior för Stockholmstrakten. Kul med flera magnoliafanatiker på Södertörn.)
|