|
Krokodilen
27-11-2007, 13:40
Jag har är vansinnigt fascinerad av Magnolia. För tio år sen var jag i Schweiz och blev förälskad i träden under en promenad genom sluttningarna i Montreux i april. Nästan varenda trädgård hade en jättestor blommande Magnolia. Helt underbart! Nu har vi vårt livs första trädgård och det enda jag vill ha i trädgården är en Magnolia. En helt vanlig, jag brukar kalla den för Tulpanmagnolia men vet inte om det är rätt namn. Samma sort som finns vid universitetet i Lund, med lila/rosa blommor. (Till att börja med, lyckas det vill jag ha en sån där gul som var med i Gunnels gröna i TV för ett par veckor sedan hihi.) Vår trädgård ligger på Södertörn (söder om Stockholm, i Huddinge). Enligt Odla.nu-karta är det växtzon III om jag tolkar rätt. Tror ni en Magnolia klarar sig? Vi har ett par ställen med söderläge där vi kan planera nära en bergknalle som kan lagra värme under dagen och stråla ut den på natten. Hur djupt med jord behöver Magnolian? (Ganska mycket berg som sticker upp på tomten.) Hur lång tid kan det ta innan den börjar blomma? Otålig är mitt mellannamn :-) Längtar till våren när jag kan börja leta träd. - Har du förresten tips på nån bok jag kan läsa om att odla Magnolia så vore det toppen. Ska ju ha nåt att göra i vinter.
Jan Lindgren
27-11-2007, 14:28
Hej! Jag skulle inte börja med en Magnolia X soulangiana i zon 3. Blir det en hård vinter så fryser den ned. Lund ligger i zon 1. Köp någon härdigare sort. Prova exempelvis M. sieboldii som första magnolia. MVH jan Lindgren
Aqvakul
27-11-2007, 14:29
Är ingen Magnoliaexpert även om jag delar din passion. Finns ju flera Magnolior som är rejält härdiga. Lite rejält med jord är nog också bra, även om rötterna växer ganska ytligt. Det finns en trädkunnig man här på forumet som bor i dina trakter, Jan af Lisö. Du kan ju skriva till honom, om han inte hittar hit själv. Mvh Anders
Rätt säkra kort i zon 3 är t ex Merrill och Leonard Messel. Vad gäller praktmagnolia i zon 3 så kan det vara lite kärvt MEN såna som anges lite härdigare och möjligen, möjligen gångbara i skyddat läge i zon 3 är Lennei Alba och Brozzoni.
Jan af Lisö
27-11-2007, 16:59
Hej(a) Krokodilen !!!
Självklart kan du ha en massa magnolior på södertörn i Huddinge, går du runt i villakvarteren på våren så kommer du att se trädgårdar med blommande magnolior.
Huddinge är zon III och det är lite av en köldsänka, så du skall inte välja de allra känsligaste magnoliorna, de skall klara av zon III.
Köp gärna boken "Odla Magnolia" fungerar både som inspiration samt som vägledning. Väl investerade 200:- jämfört med vad Magnoliorna kommer att kosta dig....
Sök gärna även efter "magnolia" här på Forumet, massa goda råd. Du kommer dock att märka att de är motsägande, ofta.
Sen finns det ju även engelska böcker om magnolia, går att köpa t.ex på amazon.com i England. Jim Gardiner heter författaren till en av dessa som jag tycker var bra, Graham Rankin (?) en annan.
Magnolia har ytterst ytliga rötter så tunn jord är inget större problem, så länge du kan ordna vattning under torra perioder. Uttorkade rötter är en av de vanligaste dödsorsakerna för magnoliorna.
När du köper magnolior se till att de har hela rötter, helt värdelöst (i alla fall för mig) med rotklump och avhuggna rötter. Dör långsamt efter garantitidens utgång.
Sen skall du inte vänta till våren heller, många fina magnolior måste importeras från utlandet, t.ex Holland. Be om magnoliastore.com's avalability list. Kolla även Zetas katalog, det går bra att be dem lägga undan godbitarna.
Sen kommer du till det svåra, välja rätt magnolia, vacker och härdig. Hoppa över praktmagnolian, deras blommor fryser sönder i Huddinge med kalla nätter långt in på vårkanten. Du behöver magnolior som blommar något senare, dessvärre innebär det i många fall att magnolian kommer inte att blomma på bar kvist.
Bland dem som jag har själv eller funderar på finns följande, jag har dock zon II i Nynäshamn, 600 meter från havet: - Sieboldii (härdig, lång blomperiod, små blommor) - Charles Coates (doftar gott) - Yellow Bird (vacker blomfärg, små blommor) - Sunsation (stora och vackra blad, har inte blommat ännu, anses av många som den bästa gula, pelarform) - Daybreak (har inte heller blommat ännu, anses en av de bästa magnolior, vet ej om den kommer helt till sin rätta här, pelarform) - Stellata (flera arter finns) - Galaxy (den enda magnolia hos mig som tog sig bra med avskurna rötter. Zetas säljer 3 meters kronträd för under 1000:-) - Yellow River (lite osäker ang härdigheten) - Eva Maria (min har blommat med två omgångar per år, också en favorit)
Sen har jag några ovanligare som ännu inte har blommat: - Blushing Belle - Pegasus - Big Dude (största magnoliablommor i vårt klimat), finns både F2 och ympade - Chameleont
Och på önskelistan: - Rose-Marie - Apricot Brandy - Satisfaction
Det finns flera och det kommer regelbundet nya sorter som trivs i kallare klimat.
Sen finns det mera "ordinära" magnolior i plantskolorna, men vem köper "Susan" år 2008 när det finns så många bättre alternativ.
(Skicka mig gärna (privat) e-mail adress så kan jag skicka min excel matris med de magnolior som jag har undersökt i nima studier över lämpliga magnolior för Stockholmstrakten. Kul med flera magnoliafanatiker på Södertörn.)
lappa71
27-11-2007, 17:38
...Efter Jan´s utomordentliga utläggning finns väl inte så mycket att tillägga.Men boken om magnolia heter just: MAGNOLIA och är skriven av John Lennart Söderberg & Ann-Marie Åsheden. Den gick på rean häromsistens så den kanske är svårfunnen. Biblioteket däremot........ Kenneth
En tråd att lära av, vilken bra information! Ju större magnolieträden är desto mer andäktig blir jag. Magnolian Kobus i Vitabergsparken i Stockholm tål att ses varje vår, det är nog den äldsta elelr iallafall största jag sett i Stockholmstrakten. Och visst tillhör Kobus de mest härdiga och starkväxande magnoliorna?  En annan imponerande magnolieindivid, ett privat träd står i Danderyd, annan sort, kan vara en praktmagnolia. Står på vägen från Framnäsviken i DJursholm mot Långängen i Stocksund, gatan som går parallellt med vattnet, på vänster sida bakom en mur står trädet. På vintern ser det ut som ett äppelträd bakom muren, på våren kan man inte låta bli att kika över muren och in i trädgården som domineras av trädet. En mindre men lovande 3m-magnolia med början till frodig krona står vid cafét Skafferiet vid Norra Djurgården. Sedan sorten "Susan" med sina mörkrosa blommor blev populär för några år sedan ser man den allt oftare i trädgårdarna, dock har jag inte sett ett större exemplar. Var har ni era favoritmagnolior, dvs i parker eller privata trädgårdar?
Ojojoj! Vilken matnyttig information! Ett måste att spara, därför skriver jag i tråden, nåt annat sätt att spara trådar har jag inte upptäckt. Tack för det!
Lotta i Gbg
27-11-2007, 22:28
Hej krokodilen, som du förstått går det alldeles utmärkt att odla magnolior i zon 3. Det finns massor av arter och sorter som fungerar. Mina föräldrar har ett 70-tal i sin zon 3 trädgård, där ett flertal har stått i många år. Mina egna är inte riktigt lika många, och flera har inte så många år på nacken. Vi odlar i zon 3 på västkusten där det är lite fuktigare än hos dig. Jag tycker att du ska skaffa 'Yellow Bird' som du var inne på själv. Den är bra tålig och växer på sig fort och blommar förhållandevis tidigt. Mitt ex är 5 år, 3,5 meter högt, och har blommat med mellan 50 och 100 blommar i ett par år. En annan magnolia som är mycket spektakulär och som utan problem klarar zon 3 är Magnolia tripetala, paraplymagnolia. Har mycket stora blad. Den blommar också, sent i juni hos mig. Jan, det ska bli spännande att höra hur det går med din Big Dude, är det en äkta? eller en fröplanta efter BD. Hur gammal är den? (undrar vad de menar med F2, antar att det är fröplanta efter Big Dude, vilket blir något annat som iofs kan vara likt. Det bästa vore om det var en med stora blommor som blir härdig:-)) Hörde att det var fler på forumet som skaffat den, Tompa på Öland tex. Jättespännande. Magnolia tripetala (planterad -98) Mellan husen
kompostjord
27-11-2007, 23:00
Ja vi får se hur det går med Big dude och Michael Gotchacks fina små hybrider som kom hem från Tyskland häromveckan, däribland en Black tulip x .vad det nu var? Fortsättning följer......
Jag vill passa på att varna för M sieboldi, inte min favorit, den klarar inte torka och gillar inte stark sol, blir bränd och ful heta dagar i Juli även om man vattnar den. Vill alltså stå skuggit, dessutom breder den ut sig till en vid buske som tar mycket plats.
Men trotts allt gnäll så har även jag denna Magnolia och 12 andra.
Jan af Lisö
28-11-2007, 17:02
Min Big Dude är en kärnplanta "Open Pollinated" (jag har för mig att sånt kallas F2 på svenska och OP på engelska, men jag kan ha fel). Så den blommar om mellan 12 och 15 år, vi får se då hur blommorna är. Skall kanske även skaffa en ympad version, utrymme är ett problem för mig. Den är planterad i våras, lär komma från Tommy Ahnby via Zetas.
Lotta, otroligt vacker tripetala. Sen undrar jag, hur får du din Yellow Bird att växa, min står och tjurar (3 säsonger gammal, ingen tillväxt, men nu har den 20-30 blomknoppar). Och om jag har fattat det rätt så har din YB större blommor än min. Är din ympad (jag antar det), fick du den med hela rötter, har du kommit på någon mirakelkur ??
Krokodilen
29-11-2007, 15:29
Tack alla vilken underbar massa info. Den här tråden ska jag spara till efter nyår, och så fort vädret tillåter att åka runt till plantskolor ska jag börja leta på allvar efter "min" första magnolia.
Jan af Lisö
29-11-2007, 16:06
Krokodilen, denna sökning skall du nog göra på internet och det går att göra oavsett väder !!! Många plantskolor har vinterstängt !!!
pleximaster
29-11-2007, 17:12
Jag kan bara nämna min egen lilla magnolianekdot. När jag var 8-9 år fick jag välja ett träd att plantera där hemma hos min mor. Jag valde en praktmagnolia den var en sån där pytteliten ca 70cm hög sak. När min mor sålde huset boddejag i lägenhet men ville inte bli av med trädet som jag planterat 10 år tidigare. Nu var det ett litet träd men jag grävde upp det och flyttade det till min far. Han tackade men jag sa att jag kommer och hämtar det när jag höpt hus. det gjorde vi 2004 och 2005 flyttade jag mitt inte så lilla träd till vår tomt där det pryder vår söder sida. Fick klippa ner de en del för att kompensera det minstade rotsystemet men i år tog det fart och har börjat växa ordentligt. Detta trädet betyder otroligt mycket för mej. Men det är något visst med magnolior.
mvh plexi
Anders zon 1
29-11-2007, 18:29
CITAT Jag vill passa på att varna för M sieboldi, inte min favorit, den klarar inte torka och gillar inte stark sol, blir bränd och ful heta dagar i Juli även om man vattnar den. Vill alltså stå skuggit, dessutom breder den ut sig till en vid buske som tar mycket plats. Bra info i den här tråden! Har inte mycket att tillägga, utom att jag inte har lika negativa erfarenheter av M. sieboldii. Jag har en planterat i zon 4 (Bergslagen) sedan rätt många år och den står i full södersol på en relativt torr sluttning och det har aldrig varit några problem med solen eller torkan. Det är möjligt att det har med zonen att göra - mindre risk för torka och solen är inte lika stark som på Öland. Ett annat problem är däremot att de nyutslagna bladen lätt fryser bort vid sena vårfroster - räcker med ett par minusgrader för att det ska bli skador. Nu är detta ingen katastrof för det kommer nya blad senare, men tillväxten hämmas och blomningen blir sämre det året. Många platser på Södertörn har ju rätt mycket frost under växtsäsongen jämfört med övriga Stockholmstrakten så det kan ju vara något att tänka på för just denna art. Bor man på en plats där vårarna är relativt tidiga men det ändå är vanligt med sena vårfroster ska man nog undvika just M sieboldii (tidig bladsprickning i kombination med sen vårfrost är inte bra). En annan sak att tänka på är att M. siebildii tillhör den grupp av magnolior som inte blommar på våren utan istället har en mer utdragen blomning under juni-juli. Är man är ute efter överdådig vårblomningen ska man välja någon annan art istället.
Lotta i Gbg
29-11-2007, 21:56
Jan! Du gav mig lite oro för min M tripetala, vi stammade upp de nedersta grenarna i höstas så den ser lite annorlunda ut nu. Fast jag vet att det var viktgt att få bort det så känns det alltid tufft att skära i sina magnolior. Min Yellow Bird tror jag är sticklingsförökad. Den har sin egen historia för den köpte jag av Tommy A och den hade fungerat som ympunderlag till en ovanligare sort, men ympen hade dött så Yellow Birden fick leva vidare. Den kanske är extra livskraftig, vad vet jag. Jag vet många som lovordar den just för att den etablerar sig snabbt. Du måste haft otur med din. Min står i en norrsluttning, alltså lite skuggigt, i lera. Blommorna på min är 8-10 cm. Köper man en 'Big Dude' OP så är det en fröplanta efter 'Big Dude' som är öppenpollinerad. Den kan alltså dels ha pollinerat sig själv eller så har en annan magnolia stått för den delen. När det gäller Big Dude så är det så många sorter som är inblandad i den så det kan bli lite vad som helst, och man får inte kalla den Big Dude. Det blir lite svårt när de säljer de som fröplantor efter en sort för det är väldigt lätt att just det namnet hänger med, men inte att det var en fröplanta. Du får kalla den ett eget tjusigt namn, särskilt om den blir extra fin och tålig få då kan den vara värd att satsa på. Han som skrivit magnoliaboken har också en liknande fröplanta sedan många år och som har börjat blomma. Det kan ju vara så att Big Dude har svårt att klara sig i Sverige men att man kan få fram nya plantor som blir härdigare och ändå har en stor blomma. (Jag vet ingen som haft den i många år, min pappa och jag tog långsamt död på våra i zon 3, men bara ett försök var) F2 är andra generationen efter F1-hybrider. Och Bigf Dude är inte en F1-hybrid. Men det verkar som om man lite lättsamt använt F2 för att säga att det inte är en Big Dude utan ett barn till den. Här kan du läsa lite om F1 och F2, läs det längre inlägget. Om F1 och F2
Jan af Lisö
30-11-2007, 08:45
Lotta, tack för beskrivning av din YB, då förstår jag skillnaden. Har också läst att YB skall varav lättetablerade. Min är dessvärre en ymp, dessutom en slarvig ymp. Första sommaren undrade jag varför det fanns både stora och mindre blad på den plantan, tills jag upptäckte att de glömde att klippa av grundstammen efter ympningn så det var halva kobus/halva YB.
Nu är det YB som står stilla i tillväxten, den kanske tar och börjar växa någon gång.
John Lennart Söderberg (författare till Magnoliaboken) är mycket nöjd med sin "Big Dude OP", blommorna är vackra men inte lika stora som hos en riktig BD. Jag antar att samma sak kommer att hända hos mig. Det var han som bad mig att kolla om det stod OP på lappen, på plantskolan sa de att det var en stickling !!!
Den kommer att få ett eget namn när den börjat blomma, typ Beauty of Lisoe, Lisoe Belle, Queen of Lisoe eller liknande, något beroende hur blommorna kommer att se ut.
Lotta i Gbg
30-11-2007, 21:53
Jag har rätt många olika magnoliahybrider som ska bli jättespännande när de blommar. Utvecklar de sig väl får de i allafall ett privat namn:-) Det är så kul med allla dessa hybrider som kan bli spännande plantor, men bara npågot för dem som har några säkra kort också. Det är tråkigt när det inte är tydligt angivet att det är en fröplanta. Mina föräldrar har ett antal hybrider som är spännande i sin trädgård, tyvärr är det väldigt svårt att återge ett stort blommande träd på bild, men en av de ser ut så här på bild. Det är Magnolia 'Woodsman' x sargentiana 'Robusta' som ser ut så här 070602 Magnolia Woodsman x.jpg
Krokodilen
15-08-2008, 13:02
Massor av ovärderlig information jag fick från er, tack så mycket. I sommar har jag lustläst boken om Magnolia av John Lennart Söderberg (finns inte att köpa längre, men biblioteket hade den - nu är den hos mig på långlån). Med hänsyn till zon och mikroklimaten i vår trädgård blev det faktiskt en flickmagnolia, men inte Susan utan Betty. Större blommor och ljus insida på bladen. Den blir lagom stor. Nästan hela sommaren gick innan vi kunde bestämma bästa växtplats. Svårt när man måste ta bort något planterat gammalt för att få plats med nåt nytt. Men till slut fick en fjärdedel av vårt enorma syrénbestånd stryka på foten och Betty har sin plats mot ett berg i jord som sluttar från berget. Hon har också en jordblandning mödosamt sammansatt och blandad. Det enda som kan oroa nu är att vi satte henne för sent på säsongen (men jag vägrade vänta till nästa år, jag är en otålig typ  ). Och att rådjuren ska äta upp den. Och så tror jag det blir viktigare att täcka jorden ordentligt i höst. Det som verkligen gav oss råg i ryggen att våga plantera magnolia var när vi insåg att grannens jättestora träd var en magnolia! Otroligt vacker med vita blommor. Säkert 10 meter högt och med en enorm krona. Vi har nog snarare zon II än III hos oss.
Österläge
18-08-2008, 10:36
Oh, jag vill också ha en magnolia! Har precis köpt hus i zon 2-3 i nordöstra Göteborg, flyttar in om en månad. Får nog ge mig till tåls till nästa år, men magnolia står hetl klart högt på önskelistan! Vad ligger de på i pris, mellan tummen o pekfingret?
Vad bra med alla tips, och så roligt för dig krokodilen att du fått din magnolia. Du har ingen bild att visa?
Krokodilen
29-08-2008, 21:50
CITAT (Österläge @ 18-08-2008, 11:36)  Oh, jag vill också ha en magnolia! Har precis köpt hus i zon 2-3 i nordöstra Göteborg, flyttar in om en månad. Får nog ge mig till tåls till nästa år, men magnolia står hetl klart högt på önskelistan! Vad ligger de på i pris, mellan tummen o pekfingret?
Vad bra med alla tips, och så roligt för dig krokodilen att du fått din magnolia. Du har ingen bild att visa? Grattis och lycka till med inflyttningen! Priset beror på sort och storlek. Våran Betty är en flickmagnolia och kostade strax under tusenlappen, men så är hon 1.75 hög också. Så här ser hon ut. [attachment=23445:x.jpg]
Järfälla
30-08-2008, 09:01
Var på temavisning i Enköping förra helgen. Då pratade han sig varm för just Sieboldiin, dvs buskmagnolian, för att den inte gör som de flesta andra magnolior; "blommar allt på en gång i maj, sen händer inget mer" - utan har sin sparsamma kontinuerliga blomning ända fram till frost. Blommorna är vackra (vita med rött inuti) och inte alls små, dessutom doftar de. Den ansåg han också var bland de tåligaste, klarar både sol och skugga. och får fina kottar. Men, ja, den bli bred. Det står ett ex utanför Turistinformationen (runt hörnet vid entréen).
Vill man ha en häftig magnolia så är väl "junimagnolia" (hypoleuca) något, som mer ser ut som en bananplanta med sina enorma blad. Den blommar inte förrän den nått ansenlig höjd, kanske för att kunna bära de flera decimeter stora kottarna, som kommer efter de fruktdoftande blommorna. Här har trädet extra värde med de exotiska bladen.
Och en sak som de märkt var att just med Magnolior lönar det sig att köpa så stora exemplar man har råd med, speciellt om de ligger på gränsen för zonen. Annars står de gärna stilla i växten. Och om de fryser ner litegrann och tillväxten blir motsvarande så händer ju inget. Med ett stort rotsystem har de lättare att etablera sig och sätta igång.
vendela
15-01-2009, 15:47
Hej alla! Tänkte ta tillfället i akt att fortsätta på denna väldigt informativa tråd och be om råd om bra nybörjar-magnolior. Jag har en trädgård utanför uppsala (zon 4) där jag hemskt gärna vill plantera en magnolia, men har ingen aning om vilken sort jag ska välja. Vilka är egentligen härdiga här uppe? Har läst i tidigare inlägg att det finns en risk att blommorna inte slår ut förrän bladen kommit.. jag vill väldigt gärna ha en sort som blommar på bar kvist. Är framför allt inne på rosa eller eventuellt gula sorter. Har läst att 'Leonard Messel' ska vara trevlig, finns det andra sorter som ni kan rekomendera? Hoppas verkligen att någon läser denna tråd fortfarande, tack på förhand för all hjälp!!
Österläge
15-01-2009, 20:37
I förra numret av Allt om trädgård var det magnoliaspecial, massa bra tips! I det nya numret som jag fick idag står det om små träd och där är några magnolior med också. Leonard Messel är jag rätt sugen på...
Jan af Lisö
16-01-2009, 08:27
Olika former av stellata (stjärnmagnolia) borde gå att odla i zon IV och jag har för mig att det finns rosa versioner av stellata, även om de blir kanske blekare i kallt klimat. Stellata blommar innan bladen slår ut.
Leonard Mossel har redan nämnts, kanske den bästa nybörjarmagnolian ?
Bland vita så finns det flera stellata former (Royal Star är väl den härdigaste), men även Sieboldii (helst med provesis "Hammarö) borde klara sig hos dig. Annat alternativ är kobus, tar dock lång tid tills det blommar.
Bland gula handlar det om att experimetera och hoppas på det bästa, Yellow Bird kanske, kanske Eva-Maria, kanske Sunsation, men dessa är riskprojekt.
Ytterst viktigt: Plantera i juni när risk för nattfrost är över, plantera med bra, oförstörda rötter, inga rotklumpar med avhuggna rötter, försiktigt med gödsel, inget gödsel efter midsommar, och kanske vinterskydd de första åren.
Lycka till och berätta hur det går...
vendela
18-01-2009, 15:08
Tack så mycket för tipsen! Ska tänkte på att inte plantera trädet för tidigt. Blir nog förmodligen en Leonard Messel för mig, bara att börja fråga runt hos plantskolorna direkt!
Jag funderade länge på att skaffa en leonard messel men när min svärmor var på utflykt i höstas tog hon med en Magnolia Obovata (junimagnolia) hem till mig. Jag är så glad över den. Stämmer det att det tar 10 år innan de blommar?? Den är ca en meter hög nu. Och är det någon som vet vad det är för skillnad på M obovata och M hypoleuka- båda tycks kallas junimagnolia... Jag hittar över lag väldigt lite om just de här sorterna.
Olika namn på samma magnolia. M obovata är det som gäller. Har haft min i två år och den är känslig för frost kan man säga. Inga blommor ännu, fast fina blad.
Jan af Lisö
11-03-2009, 08:20
Magnolia obovata's härdighet är mycket beroende varifrån frön kommer. Kommer de från Botaniska Trädgården i Göteborg så lär de vara härdiga till zon 3, är det obovata från en holländsk plantskola (som de flesta kommer ifrån) då kan härdigheten bli mycket sämre.
Obovata är nästan alltid fröförökad och då kan det ta 10 år innan den börjar blomma. Du får glädja dig åt dess stora och vackra blad i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|