CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2007, 07:59)

I den länkade artikeln framgår att man skjutit från bil och skoter och sånt är förbjudet men som vanligt anser jägarna, åtminstone många av dom, att dom står över lagen.
Tillägg: Det sker nånting i människans hjärna när man fått ett vapen i händerna och skjutit ett djur, en del av förståndet och empatin dör samtidigt.
Sorry Ruda jag läste dig inte tillräckligt noggrannt. Du säger faktist inte alla jägare utan många jägare. Men jag tycker fortfarande att det är synd att du har så förutfattade meningar om jägare. Jag hävdar nog att flertalet är bra, laglydiga, intresserade och empatiska jägare. Det är inte i förhållande till gruppens storlek, många jägare som missköter sig.
Har bott ihop men jägare i hela mitt liv och jag kan tala om för dig att ifall de hade skadeskjutit ett djur och inte gjort sitt allra yttersta för att klara eftersöket, då hade de nog inte fått komma inom dörren på kvällen. Det har hänt att maken gått två mil för att vara säker på att djuret är oskatt. Eftersök görs även vid bomträffar sk kontrolleftersök. Så fort ett skott avlossats och djuret inte ligger så genomför man alltså ett eftersök för att vara säker. OCh det händer faktist att det blir totalbommar. Det gäller då att manhar en riktigt duktig tränad eftersökshund som hjälper till i bedömningen. Det tar flera år att få fram en sådan och det ligger mycket träning bakom.
En sak kan man vara säker på. En jägare kan inte få vara våldsam. Om han hon skulle bli fälld för misshandel eller något annat så skulle omedelbart bössorna beslagtas. Alltså borde gruppen ha ovanligt lite misshandlare än samhället i stort.
Det som inte är bra är att människor som har vapenlicens och senare i livet blir psykiskt sjuka inte blir fråntagna sina vapenlicenser i större omfattning. Det är läkarnas skydighet att rapportera sådant men det görs inte som det borde.
Att jaga från fordon är ett jaktbrott och ska beivras. Men tänk väl att när en jakt övergår i eftersök då gäller inte dom jaktlagarna längre för då är det inte jakt. DÅ är det eftersök. Det enda som gäller då är att förkorta djurets lidande. Då är det faktist tillåtet att skjuta från fordon. Så allt behöver inte vara som det ser ut.