Hej krokodilen, som du förstått går det alldeles utmärkt att odla magnolior i zon 3. Det finns massor av arter och sorter som fungerar. Mina föräldrar har ett 70-tal i sin zon 3 trädgård, där ett flertal har stått i många år. Mina egna är inte riktigt lika många, och flera har inte så många år på nacken. Vi odlar i zon 3 på västkusten där det är lite fuktigare än hos dig.
Jag tycker att du ska skaffa 'Yellow Bird' som du var inne på själv. Den är bra tålig och växer på sig fort och blommar förhållandevis tidigt. Mitt ex är 5 år, 3,5 meter högt, och har blommat med mellan 50 och 100 blommar i ett par år. En annan magnolia som är mycket spektakulär och som utan problem klarar zon 3 är Magnolia tripetala, paraplymagnolia. Har mycket stora blad. Den blommar också, sent i juni hos mig.
Jan, det ska bli spännande att höra hur det går med din Big Dude, är det en äkta? eller en fröplanta efter BD. Hur gammal är den? (undrar vad de menar med F2, antar att det är fröplanta efter Big Dude, vilket blir något annat som iofs kan vara likt. Det bästa vore om det var en med stora blommor som blir härdig:-)) Hörde att det var fler på forumet som skaffat den, Tompa på Öland tex. Jättespännande.
Magnolia tripetala (planterad -98)
Mellan husen