CITAT (Felicia @ 27-11-2007, 20:56)

Ja, håller precis med, men det är oftast det att dom skjuter innan dom tänker.
Det är ju som du skriver att man vara lugn och vänta en stund innan man skjuter men många gör inte så. Sen görs lite sök efter kalven som inte är så lätt att hitta..
Om man skall göra ett eftersök så ska man göra allt som står i ens makt att göra för att klara eftersöket. Som sagt, att gå flera mil det är bara sånt som ska göras om det behövs.
Man är också skyldig att ha
särskilt tränad eftersökshund att utföra arbetet. Tyvärr är särskilt tränad eftersökshund inte lagligt precicerat. Själv anser jag att man ska gå minst öppenklassprov med sin eftersökshund. Egentligen tycker jag inte det heller räcker utan en riktig eftersökshund den ska klara elitnivå. Men ett öppenklassprov talar i alla fall om hundens "lägsta nivå". Den kan ju vara bättre också. Men jag tycker inte om att hundägare snackar upp sina hundar utan att ha belägg för det. Det är alltid den duktigaste hunden som ska gå på ett skarp eftersök. Yngre hundar får börja med sk dödeftersök. De riktigt duktiga använder man till kontrolleftersök.
Och nog kan det sorgligt nog hända att man trots flera dagars sök och har jätteduktiga hundar för jobbet att man inte klarar det.Oftast beror det på att folk kliver på skottplatsen och försöker själva först utan att ta hjälp av någon riktigt duktig. Maken har faktist misslyckats med ett eftersök just av den anledningen. SKytten hade klampat omkring på platsen och gått i spårlöpan och kallat in eftersöksekipaget för sent. Det är tolv år sedan det hände och han kan fortfarande prata om det både sorgset och irriterat. Han far faktiskt lite illa av det och det är väl i alla fall ett tecken på att han som jägare har empati.
Det var ju inte han som skadskjutit men han tog illa vid sig i alla fall.
CITAT (Markus_H @ 27-11-2007, 21:11)

Där är ett stort problem, såg på löpsedlarna idag att jägaren som vådasköt sin son härom dagen hade misshandlat sin fru tidigare.
Hade han varit anmäld för misshandeln av frun så hade han inte haft några bössor kvar.