Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264
Det var mycket skrivet i AoT,s tidning,Nr 13. Om bambu och hur härdig den är!! Jag undrar om någon i zon 7-8 odlar bambu och hur härdiga ni tycker att dom är?
Medlem
Antal inlägg: 390
Medlem nr: 3 773
Jag läste den där artikeln i AoT och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jättefina bilder och faktatexten var fyllig, men jag är fundersam på vilket land de tänkte på när de gav odlingsdata. Kanske det är england, kanske mellersta Frankrike? Svårt att säga. De största bambustånden i Tyskland är 8 m höga (P. propinqua) så att Phyllostachys nigra skulle bli 12 m i Sverige är jag tveksam till. Odlingsdata inklusive temperaturangivelser och höjder är vad jag kunde se tagna dels för vilt tillstånd (höjd) och härdigheten är fritt översatt från härdighetsangivelser enligt det amerikanska zon systemet USDA, där USDA 5 motsvarar ca -29C (vilket avrundas till -30C). Eftersom USDA bygger på amerikanska klimatet (se många trådar om detta på forumet) med enormt varma långa somrar och korta, snörika, stabila och kalla vintrar tål växter i USA mycket kallare temperaturer än här i Sverige. En (väl) pessimistisk tumregel brukar vara att skifta två USDA zoner vid översättning. USDA 5 i USA, är då USDA 3 i Sverige, dvs växter som tål -30C i USA måste tåla -40C i Sverige. För att lista ut var bambu kan vara härdig skiftar vi åt andra hållet och får att USDA 5 -> ÚSDA 7, dvs -18C. Då hamnar vi i zon 1-2. Förresten temperaturen betyder årslägsta vintertemperatur i snitt per år.
Som Kerstin skrev är det kämpigt att odla bambu i högre zon än 4-5, där 5 är förbehållet de härdigaste arterna i goda lägen och troligtvis (helst) med vinterskydd.
Det är nog möjligt att odla i ännu högre zoner mot en husvägg och med kraftig vintertäckning, eftersom några av bl.a. Fargesia arterna verkligen klarar långvarig och hård vinter.
Jag som bor i zon 3-4 kan odla de flesta av de bambu de skrev i AoT om, men då skyddar jag de flesta av dem och har inte förväntningen att de ska bli stora som granar.