CITAT (ingrid fuxwall @ 27-11-2007, 22:42)

Här finns många som "försvarar"jägarna och det är nog tur att de har Er.
Själv skulle jag kunna sida upp och ner om mina funderingar om vissas (de flesta här i området) rätt att gå omkring med ett skarpladdat vapen. Men jag ligger lågt och lägger ingen energi på saken, fakta kan man inte ändra på.
ingrid
Fast man "går inte omkring med skarpladdat vapen". Vapnet bärs alltid oladdat och man laddar först när man kommer till passet. Där är det första man gör att kontrollera skjutbakgrunder, farliga skjutriktningar, man bestämmer sig inom vilken radie man tänker skjuta beroende på hur passet ser ut.
När man lämnar passet är det alltid patron ur som gäller. I sällskap ( alltså så fort man möter andra människor) bryts hagelvapnet för att visa att det är oladdat. När det är ett kulgevär så tar man bort slutstycket i stället. Det är tiill för att omgivningen inte ska känna sig osäker i närvaro av någon som har vapen.
Jag kan tänka mig att just det vapenskrammel som uppstår när man bryter bössan och oladdar kan göra männoskor osäkra. Men det är faktist tvärtom, man vill göra sig icke hotfull.