Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min phalloskalopsis slokar, - vad ska jag göra?
          sanna
          Inlägg 16-01-2004, 09:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Hallo there, Orchid Lovers! smile.gif

Jag är en sån där liten människa som köpte en sån där liten "phallos-kalopsis" eller vad de nu heter...ja, ni vet, de DÄR som alla köper och som finns överallt...
          Ja, just en sån. Brudorkidé.

Nå. Kan nu någon tala om för mig varför hela blomstängeln jämt vissnar efter blommning. Har haft den i två, tre år. Först vissnar blommorna, sedan följer stängeln efter. Ska det vara så? Ska man klippa bort den då? När den vissnat klart eller när den börjar torka? Hur stimulerar man nya stänglar att sticka fram?

Hur förökar man sin "phalesopnisospopsis"? Går det att ta frö? Ska jag ta fram den kära gamla penseln och skrida till verket? wub.gif

Sanna - orkidénovis

smile.gif

--------------------
          Sanna!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nymphaea
          Inlägg 23-01-2004, 08:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 2 650

CITAT (lolo @ 22-01-2004, 23:10)
          Hej Sanna! Jag tycker att du kan avvakta med att ta av keikisen tills orkidén blommat ut och keikisen fått en viss storlek. Keikisen klarar sig bättre ju större den tillåts bli innan den tas från moderplantan. Jag tycker också att du kan köpa så att du har flera som blommar samtidigt. Lycka till förresten med det lilla "pyret"!

Nymphaea - vad menar du med att phalaenopsisen inte har rötter som växer ut? Har jag i och för sig inte tänkt på, men får inte ALLA keikis rötter när de uppnått en viss storlek, även de monopodiala? Du som verkar ha hållit på med orkidéer - känner du till bra odlingsråd/knep för att få en paphiopedilum att må bra? Köpte en sådan för tre veckor sen och den blommar för fullt och verkar så göra även ett tag till. Hur vattnar man den t.ex.? Ska den ha mer finfördelad kompost än de sympodiala? Den finns förresten i mitt fotoalbum.

mvh
          Ann-Louise

smile.gif

rötter? jo! rötter växer också !! wub.gif
          rottippen är meristmatisk... (ofta till synes även grön).
          Det är precis som du säger bra att låta keikin få rötter innan den planteras om 'individuellt'. Tre rötter är nog bra...

paphiopedilum är sympodial. De paphiopedilum jag vet något om ger en stängel som blommar och vissnar. Från samma 'rosett' kommer ingen mer stängel. Det är möjligt att det är olika från sort till sort, det vet inte jag.
          Jag vet att många teresta paphiopedilum vill ha lite kalksten i krukan (eller lite av den vanliga kalken som strös över gräsmattor osv). Många odlare använder nog kalksten, titta i materialet.
          När du planterar om orkidén är det bara att du härmar' odlarens sammansättning av kompost.

lycka till!

--------------------
          Markus från Norrköping.
          Orkidésidan!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 16:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon