CITAT (lolo @ 22-01-2004, 23:10)
Hej Sanna! Jag tycker att du kan avvakta med att ta av keikisen tills orkidén blommat ut och keikisen fått en viss storlek. Keikisen klarar sig bättre ju större den tillåts bli innan den tas från moderplantan. Jag tycker också att du kan köpa så att du har flera som blommar samtidigt. Lycka till förresten med det lilla "pyret"!
Nymphaea - vad menar du med att phalaenopsisen inte har rötter som växer ut? Har jag i och för sig inte tänkt på, men får inte ALLA keikis rötter när de uppnått en viss storlek, även de monopodiala? Du som verkar ha hållit på med orkidéer - känner du till bra odlingsråd/knep för att få en paphiopedilum att må bra? Köpte en sådan för tre veckor sen och den blommar för fullt och verkar så göra även ett tag till. Hur vattnar man den t.ex.? Ska den ha mer finfördelad kompost än de sympodiala? Den finns förresten i mitt fotoalbum.
mvh
Ann-Louise

rötter? jo! rötter växer också !!
rottippen är meristmatisk... (ofta till synes även grön).
Det är precis som du säger bra att låta keikin få rötter innan den planteras om 'individuellt'. Tre rötter är nog bra...
paphiopedilum är sympodial. De paphiopedilum jag vet något om ger en stängel som blommar och vissnar. Från samma 'rosett' kommer ingen mer stängel. Det är möjligt att det är olika från sort till sort, det vet inte jag.
Jag vet att många teresta paphiopedilum vill ha lite kalksten i krukan (eller lite av den vanliga kalken som strös över gräsmattor osv). Många odlare använder nog kalksten, titta i materialet.
När du planterar om orkidén är det bara att du härmar' odlarens sammansättning av kompost.
lycka till!