Fick ett förtvivlat samtal från dottern nyss. Det gällde engelskan på högstadiet, åk 8, hon har haft svårt att hänga med i den lite svårare grupp hon går i, och vi har sen hon gick i 7an förra året bett att hon ska få byta till en grupp som visserligen är större till elevantalet men där dom har engelskan lite enklare och går igenom uppgifterna tydligare.
På varje medarbetarsamtal har jag klargjort för klassföreståndaren att vi verkligen kräver att hon ska få byta grupp.
Nu hade hon fått nej till byte, orsaken var att den andra gruppen är för stor och att alla som behöver gå där tyvärr inte kan få göra det. Dom sa också åt henne att "du är så duktig i spanska, så du klarar nog detta"
Hon har jättejobbigt med engelskan, men spanskan har hon med sig från början då vi har släkt där som vi träffar regelbundet. Den lärde hon sig som liten.
Har precis för mig att det är mot regelverket att göra så, att skolan ska erbjuda undervisningen i språk efter elevens förutsättning, det är väl därför det finns två olika grupper.
Har mailat läraren hon har nu och rektor, sände även kopia till grundskolechefen i kommunen.
Nu är det krig för nu är jag arg!!!