CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2007, 15:03)

Hej!
I decembernumret av Scientific American hittade jag en historia som ska vara världens roligaste enligt 350000 röstande.
Two hunters are out in the woods when one of them collapses. He doesn´t seem breathing, and his eyes are glazed. The other guy whips out his phone and calls emergency services. He gasps, " My friend is dead! What can I do?" The operator says, " Calm down. I can help. First, let´s make sure he´s dead." There is a silence, then a shot is heard. Back on the phone, the guy says, "Okay, now what?"
MVH
Jan Lindgren
Normalbegåvad jägare mao.
Till saken. Så fort man klagar på rötäggen inom jägarkåren så dyker i regel ett par undanflykter upp. Dels att det finns rötägg inom andra grupper också, ornitologer, bilister, läkare mm. Visst men nu var det jägarna vi pratade om, glöm resten. Sen att det finns bra jägare också men det är samma sak där, tusen bra jägare uppväger inte ett rötägg så låt oss prata om rötäggen. Som nog är fler än vad många vill erkänna. Så länge dom får hålla på kommer hela jägarkåren att betraktas med misstänksamhet, det krävs självsanering. Varje jägare som missköter sig skall anmälas och avlägsnas från gruppen och det är nog bara dom andra jägarna som vet vad som hänt. Fast detta kommer nog inte att ske förrän det blir 7 torsdagar i samma vecka.
Och så har vi tjuvjakten på dom förhatliga rovdjuren. Låt mig börja från grunden. Vi har i Sverige en parlamentarisk demokrati. I fria val väljer vi våra företrädare som hamnar i riksdagen. Där stiftas olika lagar som alla i Sverige skall följa och bland dessa lagar finns det några som är till för att skydda rovdjuren och reglera hur många det är lämpligt att det finns mm.
Det gäller för alla inklusive jägare att acceptera detta och bara gilla läget.Att skapa egna regler för vad man får och inte får göra är något som florerar i kriminella kretsar som t.ex. mc-gäng. Är det dags att sätta likhetstecken mellan såna gäng och jägarna? Anarki kallas det ibland. Att riksdagen fattar beslut om rovdjurens rätt att existera beror på att där ser man längre än jägarna som knappast ser längre än till frysboxen. Det gäller t.ex. alla djurarters rätt att finnas, den biologiska mångfalden som det kallas. Perspektivet är långt större än jaktlagets lilla futtiga jaktområde, det gäller hela Sverige, Norden, Europa och kanske hela världen.
Jag har tidigare ställt en fråga som aldrig har besvarats så jag ställer den igen nu. Alltid, nästan, när jakten kommer upp på dagordningen så talas det om hur jägarna håller på med viltvård som man kallar det, man bestämmer vilka djur som skall få finnas och vilka som skall skjutas bort. Det är precis som om djurlivet inte kan klara sig på egen hand, vilket är helt fel. Nu kommer frågan: Är det helt omöjligt för en jägare att acceptera att även ett jaktbart vilt skall få exestera bara för sin egen skull och inte bara vara predistinerat för middagsbordet eller frysboxen?
Nu är jag trött så det blir inte mer piska idag.