Problemet som jag ser det är just Lärarna och då främst de utbildade lärarna. Det höjs röster idag att enbart utbildade lärare skall få jobba som dito. Vad då om dessa ej håller måttet??
Dagens utbildade lärarkår är en samling flummare utan verklighetskontakt. Jag har haft den otroligt intressanta möjligheten att få jobba som gymnasielärare i ett halvår. I väntan på ett projekt skulle starta blev jag erbjuden att jobba som vikarie i naturvetenskapliga ämnen. Tyckte det var en kul grej och sa ja.
Redan första dagen började jag inse vad det handlade om. Då jag inte var behörig kunde jag inte få "Full" lön. Ok, att jag hadde ca 3 års längre Universitetsutbildning i ämnesområdet än en "Behörig lärare" och jobbat mycket med utbildning var ej relevant. Så gick jag till min första lektion. Det tog mig ca 5 min att få av alla jackor och kepsar och sedan syntes dessa alldrig på under mina lektioner till andra lärares stora förvåning. Första dagen tog jag även beslutet att eleverna ej fick använda större delen av referensbibloteket som fanns tillhands. Detta då det var avsett för 12-13 åringar och var böcker innehållande, enligt övriga lärare, mycket pedagogiska teckingar i akvarell. Förklarade för eleverna att inom ett år skulle flertalet av den studera på högskola, och Universitet, och dylik litteratur hadde inget gemensamt med den verklighet de skulle möta. Det tog några månader så var de vana vid att använda Focus och andra seriösare uppslagsverk.
Jag gick i början till kollegierummet men slutade ganska omgående med detta då jag blev trött på deras eviga diskussioner om skolan, bristande resurser, hårt arbete och deras egna storhet. Istället satt jag i ett litet rum vid lektionssalarna och jobbade när jag inte hadde lektion,rast eller lunch. Jag tog under min tid alldrig hem något arbete då tiden räckte väl till alla förberedelser och rättningar. Då hadde jag aldrig haft dessa lektioner innan. Det var som vilket normalt jobb som helst i privata sektorn. Eleverna fick även komma dit när de ville. Övriga lärare sjukskrev sig pga överarbete, men så drack de oxå mycket kaffe vilket torde vara jobbigt.
En gång kom det en säljare från ett känt bolag som sålde material. När jag såg priserna frågade jag om han skojade. När så icke var fallet slängde jag ut honom och gick till apoteket och köpte samma saker till 1/3 del av priset.. Blev utskälld av rektorn för detta.. Man hadde ju alltid köpt av bolaget!! Bad datorkillen om några datorer. Inga pengar till detta blev svaret. Då pekade jag på några som låg i en hög och frågade vad det var. - bara gammalskräp som skall slängas. Undrade om de inte funkade ok att skriva på även om det inte var senaste modellen... dagen efter hadde jag flest datorer av alla, till mina elever, att skriva uppgifter på.. men jag fick hämta dem i soprummet.. De slängdes för att de var långsamma till vissa program och på internet.
Var även lärare i ett tillvalsämne tillsammans med en annan lärare. Andra lektionen gav hon eleverna i uppgift att utföra ett enskilt arbete, som skulle vara terminen ut, sedan gick hon. Sprang i fatt henne och frågade vad fan hon gjorde och hon svarade att hon hadde annat att göra. Eleverna hadde sjävklart valt ämnet just på grund av detta. Gick tillbaka och sa åt eleverna att glömma uppgiften och höll sedan lektioner efter läroplanen. Tog upp saken med rektorn. -Vi har alltid gjort så, men vad kul att du orkar engagera dig i ämnet. var hennes respons..
Eleverna, årskull 2 och 3 på Gymnasiet, hadde så dåliga kunskaper, om samhället utanför, att jag ansåg mig tvingad att lägga in en egenhändigt komponerad lektion ang hur det är att arbeta och leva på lön. De skulle välja till högskola och Universitet och hadde bara en slö okunnig syokonsulent (dock behörig), som delade ut brochyrer, att tillgå.
Jag visade på tavlan olika lönenivåer inom olika sektorer och utbildningsnivåer. Visade även vad det kostade att leva och vart pengarna gick. De fick en förståelse var det betydde att ha 3000 kr mer ut i månaden från ett jobb än mot ett annart jobb. Elevernas reaktioner var ofta: Fan, jag skall aldrig mer be pappa om pengar...
ca 20 % av mina årskurs 3, dvs sista året på gymnasiet, kunde inte skilja mellan gran och tall.
Att jag inte var kompetent visade sig dock till slut. Betygssättning. Några av mina kollegier klagade till rektorn att jag satt för höga betyg. Mina elevers medelbetyg var högre än de "behöriga" lärarnas elever. Deras hårdnackade kritik ledde till att rektorn fick göra ett diagnostiskt prov med eleverna....... Slutade lyckligt då rektorn höjde medelbetyget än mer då hon tyckte jag varit för hård i min bedömning.... Skulle kunna skriva ett par meter om skolan. redan nu har jag skrivit för mycket...
Skolan behöver kritisk granskning, men ej av lärarkåren, för det är till stor del dessa som behöver granskas. Har du barn så åk dit och sätt dig på bänken någon gång.... Lärarna blir skitstörda även om de inte säger något
Den svenska skolan är ett bedrägeri... Vi skulle behöva importera lite lärare från tex Ryssland. En Rysk lärarinna skulle behöva ca 3 månader på sig för att lära sig Svenska sedan skulle den skolan inte vara sig lik. Jisses vilka bra lärare dom är.... men dom är tuffa, jag har själv provat..
En dag stod jag på puben när en tjej kom fram till mig och sa: -Jag måste tacka dig. Om jag inte haft dig som lärare skulle jag alldrig kommit in på sjuksköteskelinjen. Sådant värmer....
O jag glömde ju helt..... -Men dom ("eleverna") är ju så socialt kompetenta! Den dumaste kommetaren av dom alla.....