Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är så himla frustrerad, - grundskolan
          netaave
          Inlägg 28-11-2007, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Fick ett förtvivlat samtal från dottern nyss. Det gällde engelskan på högstadiet, åk 8, hon har haft svårt att hänga med i den lite svårare grupp hon går i, och vi har sen hon gick i 7an förra året bett att hon ska få byta till en grupp som visserligen är större till elevantalet men där dom har engelskan lite enklare och går igenom uppgifterna tydligare.
          På varje medarbetarsamtal har jag klargjort för klassföreståndaren att vi verkligen kräver att hon ska få byta grupp.

Nu hade hon fått nej till byte, orsaken var att den andra gruppen är för stor och att alla som behöver gå där tyvärr inte kan få göra det. Dom sa också åt henne att "du är så duktig i spanska, så du klarar nog detta"
          Hon har jättejobbigt med engelskan, men spanskan har hon med sig från början då vi har släkt där som vi träffar regelbundet. Den lärde hon sig som liten.
          Har precis för mig att det är mot regelverket att göra så, att skolan ska erbjuda undervisningen i språk efter elevens förutsättning, det är väl därför det finns två olika grupper.
          Har mailat läraren hon har nu och rektor, sände även kopia till grundskolechefen i kommunen.
          Nu är det krig för nu är jag arg!!! rtfm.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stella-Polaris
          Inlägg 28-11-2007, 22:15
          Länk hit: #2

Gäster

Problemet som jag ser det är just Lärarna och då främst de utbildade lärarna. Det höjs röster idag att enbart utbildade lärare skall få jobba som dito. Vad då om dessa ej håller måttet??

Dagens utbildade lärarkår är en samling flummare utan verklighetskontakt. Jag har haft den otroligt intressanta möjligheten att få jobba som gymnasielärare i ett halvår. I väntan på ett projekt skulle starta blev jag erbjuden att jobba som vikarie i naturvetenskapliga ämnen. Tyckte det var en kul grej och sa ja.

Redan första dagen började jag inse vad det handlade om. Då jag inte var behörig kunde jag inte få "Full" lön. Ok, att jag hadde ca 3 års längre Universitetsutbildning i ämnesområdet än en "Behörig lärare" och jobbat mycket med utbildning var ej relevant. Så gick jag till min första lektion. Det tog mig ca 5 min att få av alla jackor och kepsar och sedan syntes dessa alldrig på under mina lektioner till andra lärares stora förvåning. Första dagen tog jag även beslutet att eleverna ej fick använda större delen av referensbibloteket som fanns tillhands. Detta då det var avsett för 12-13 åringar och var böcker innehållande, enligt övriga lärare, mycket pedagogiska teckingar i akvarell. Förklarade för eleverna att inom ett år skulle flertalet av den studera på högskola, och Universitet, och dylik litteratur hadde inget gemensamt med den verklighet de skulle möta. Det tog några månader så var de vana vid att använda Focus och andra seriösare uppslagsverk.

Jag gick i början till kollegierummet men slutade ganska omgående med detta då jag blev trött på deras eviga diskussioner om skolan, bristande resurser, hårt arbete och deras egna storhet. Istället satt jag i ett litet rum vid lektionssalarna och jobbade när jag inte hadde lektion,rast eller lunch. Jag tog under min tid alldrig hem något arbete då tiden räckte väl till alla förberedelser och rättningar. Då hadde jag aldrig haft dessa lektioner innan. Det var som vilket normalt jobb som helst i privata sektorn. Eleverna fick även komma dit när de ville. Övriga lärare sjukskrev sig pga överarbete, men så drack de oxå mycket kaffe vilket torde vara jobbigt.

En gång kom det en säljare från ett känt bolag som sålde material. När jag såg priserna frågade jag om han skojade. När så icke var fallet slängde jag ut honom och gick till apoteket och köpte samma saker till 1/3 del av priset.. Blev utskälld av rektorn för detta.. Man hadde ju alltid köpt av bolaget!! Bad datorkillen om några datorer. Inga pengar till detta blev svaret. Då pekade jag på några som låg i en hög och frågade vad det var. - bara gammalskräp som skall slängas. Undrade om de inte funkade ok att skriva på även om det inte var senaste modellen... dagen efter hadde jag flest datorer av alla, till mina elever, att skriva uppgifter på.. men jag fick hämta dem i soprummet.. De slängdes för att de var långsamma till vissa program och på internet.

Var även lärare i ett tillvalsämne tillsammans med en annan lärare. Andra lektionen gav hon eleverna i uppgift att utföra ett enskilt arbete, som skulle vara terminen ut, sedan gick hon. Sprang i fatt henne och frågade vad fan hon gjorde och hon svarade att hon hadde annat att göra. Eleverna hadde sjävklart valt ämnet just på grund av detta. Gick tillbaka och sa åt eleverna att glömma uppgiften och höll sedan lektioner efter läroplanen. Tog upp saken med rektorn. -Vi har alltid gjort så, men vad kul att du orkar engagera dig i ämnet. var hennes respons..

Eleverna, årskull 2 och 3 på Gymnasiet, hadde så dåliga kunskaper, om samhället utanför, att jag ansåg mig tvingad att lägga in en egenhändigt komponerad lektion ang hur det är att arbeta och leva på lön. De skulle välja till högskola och Universitet och hadde bara en slö okunnig syokonsulent (dock behörig), som delade ut brochyrer, att tillgå.

Jag visade på tavlan olika lönenivåer inom olika sektorer och utbildningsnivåer. Visade även vad det kostade att leva och vart pengarna gick. De fick en förståelse var det betydde att ha 3000 kr mer ut i månaden från ett jobb än mot ett annart jobb. Elevernas reaktioner var ofta: Fan, jag skall aldrig mer be pappa om pengar...

ca 20 % av mina årskurs 3, dvs sista året på gymnasiet, kunde inte skilja mellan gran och tall.

Att jag inte var kompetent visade sig dock till slut. Betygssättning. Några av mina kollegier klagade till rektorn att jag satt för höga betyg. Mina elevers medelbetyg var högre än de "behöriga" lärarnas elever. Deras hårdnackade kritik ledde till att rektorn fick göra ett diagnostiskt prov med eleverna....... Slutade lyckligt då rektorn höjde medelbetyget än mer då hon tyckte jag varit för hård i min bedömning.... Skulle kunna skriva ett par meter om skolan. redan nu har jag skrivit för mycket...

Skolan behöver kritisk granskning, men ej av lärarkåren, för det är till stor del dessa som behöver granskas. Har du barn så åk dit och sätt dig på bänken någon gång.... Lärarna blir skitstörda även om de inte säger något whistling.gif

Den svenska skolan är ett bedrägeri... Vi skulle behöva importera lite lärare från tex Ryssland. En Rysk lärarinna skulle behöva ca 3 månader på sig för att lära sig Svenska sedan skulle den skolan inte vara sig lik. Jisses vilka bra lärare dom är.... men dom är tuffa, jag har själv provat..

En dag stod jag på puben när en tjej kom fram till mig och sa: -Jag måste tacka dig. Om jag inte haft dig som lärare skulle jag alldrig kommit in på sjuksköteskelinjen. Sådant värmer....

O jag glömde ju helt..... -Men dom ("eleverna") är ju så socialt kompetenta! Den dumaste kommetaren av dom alla.....

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-11-2007, 00:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Stella-Polaris @ 28-11-2007, 22:15) *
          Problemet som jag ser det är just Lärarna och då främst de utbildade lärarna. Det höjs röster idag att enbart utbildade lärare skall få jobba som dito. Vad då om dessa ej håller måttet??

Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärare är det stora problemet i skolan? Det var nog den värsta rappakalja jag hört! Det krävs ca 5 års studier för att bli gymnasielärare! Tror du att en lärare som har flera terminers utbildning i t.ex. naturämnen och språk inte har betydligt mer gedigen kunskap än de som inte har det? Dessutom har dessa lärare flera terminer pedagogik med sig i bagaget också.

Att det finns obehöriga lärare som gör ett utmärkt jobb och behöriga dito som inte gör det stämmer. Men kom inte och påstå att problemet i dagens skola är är de utbildade lärarna.

De åsiket som du och Snigelhatare har gör mig fruktansvärt beklämd. Fy tusan säger jag bara!

CITAT (Snigelhatare @ 28-11-2007, 23:58) *
          Jag anser INTE att lärarnas löner ska höjas.

Får man fråga varför? Tycker du det är rimligt att man efter 5 års studier har en lön på ca 20-22000 innan skatt?

Redigerat av Tezzla: 29-11-2007, 00:24

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-11-2007, 00:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Tezzla @ 29-11-2007, 00:23) *
          Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärare är det stora problemet i skolan? Det var nog den värsta rappakalja jag hört! Det krävs ca 5 års studier för att bli gymnasielärare! Tror du att en lärare som har flera terminers utbildning i t.ex. naturämnen och språk inte har betydligt mer gedigen kunskap än de som inte har det? Dessutom har dessa lärare flera terminer pedagogik med sig i bagaget också.

Att det finns obehöriga lärare som gör ett utmärkt jobb och behöriga dito som inte gör det stämmer. Men kom inte och påstå att problemet i dagens skola är är de utbildade lärarna.

De åsiket som du och Snigelhatare har gör mig fruktansvärt beklämd. Fy tusan säger jag bara!
          Får man fråga varför? Tycker du det är rimligt att man efter 5 års studier har en lön på ca 20-22000 innan skatt?

Jag är benägen att hålla med till en viss del... givetvis är en behörig lärare bättre än en som inte kan något alls. Men ta mig som exempel. Jag har läst ca 200 poäng på universitet, i mitt huvudämne ca 140-150 poäng beroende på vilka kurser jag räknar (vissa var ämesövergripande och gavs i samarbete med 2 institutioner). en gymnasielärare har väl 80 poäng i sitt huvudämne??? dvs grundkurs 40p eller 20p grundkurs A + breddning 20p B-nivå sen 2 fördjupningskurser om vardera 10p och slutligen examensarbete 20p (40+20+20= 80p).

Detta är ofta för lite för att få någon ämesfördjupning ! Känner många som har tagit magisterexamen och som inte nöjt sig med kortaste vägen dit utan ökat på med kurser så man har minst 100-120p i sitt huvudämne.

Jag känner själv sista året att jag var väldigt tacksam för att jag hade läst mer på "djupet" än på "bredden". Vissa saker jag läste sista året hade jag inte förstått nästan om jag inte hade den grunden att stå på. Tyvärr var det väldigt tråkigt att samläsa med lärarstuderande på vissa kurser för vissa (obs! vissa inte alla) verkade resonera så att - ja ja jag läser väl denna tråkiga kursen då så har jag gjort mina poäng i ämnet, så läste de första bästa som gavs för att slippa vänta till nästa termin med sina ämnesstudier. Sen skulle de tillbaka till lärarlinjen och läsa färdigt pedagogik och göra exjobb.

Men även om jag har mer "djup" än de flesta lärare så får jag inte undervisa nu för jag är obehörig! Men tyvärr finns det lärare som inte klarar av att svara på sina elevers frågor fast de är "behöriga" att undervisa i tre ämnen.

Redigerat av Markus_H: 29-11-2007, 00:40

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 29-11-2007, 01:10
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Markus_H @ 29-11-2007, 00:38) *
          Jag är benägen att hålla med till en viss del... givetvis är en behörig lärare bättre än en som inte kan något alls. Men ta mig som exempel. Jag har läst ca 200 poäng på universitet, i mitt huvudämne ca 140-150 poäng beroende på vilka kurser jag räknar (vissa var ämesövergripande och gavs i samarbete med 2 institutioner). en gymnasielärare har väl 80 poäng i sitt huvudämne??? dvs grundkurs 40p eller 20p grundkurs A + breddning 20p B-nivå sen 2 fördjupningskurser om vardera 10p och slutligen examensarbete 20p (40+20+20= 80p).

Detta är ofta för lite för att få någon ämesfördjupning ! Känner många som har tagit magisterexamen och som inte nöjt sig med kortaste vägen dit utan ökat på med kurser så man har minst 100-120p i sitt huvudämne.

Jag känner själv sista året att jag var väldigt tacksam för att jag hade läst mer på "djupet" än på "bredden". Vissa saker jag läste sista året hade jag inte förstått nästan om jag inte hade den grunden att stå på. Tyvärr var det väldigt tråkigt att samläsa med lärarstuderande på vissa kurser för vissa (obs! vissa inte alla) verkade resonera så att - ja ja jag läser väl denna tråkiga kursen då så har jag gjort mina poäng i ämnet, så läste de första bästa som gavs för att slippa vänta till nästa termin med sina ämnesstudier. Sen skulle de tillbaka till lärarlinjen och läsa färdigt pedagogik och göra exjobb.

Men även om jag har mer "djup" än de flesta lärare så får jag inte undervisa nu för jag är obehörig! Men tyvärr finns det lärare som inte klarar av att svara på sina elevers frågor fast de är "behöriga" att undervisa i tre ämnen.

Jag känner igen detta. Det är som om man försöker skapa ett "Monopol" mer än en bra skola. Låt oss nu leka med tanken att du doktorerar i ditt ämne.. du får då troligtvis undervisningsskyldighet. Efter ytterligare några år kanske du rent av får en proffesur och har massvis av studenter. Kanske rent av blir berömd. Men du är ändå inte behörig att hålla en lektion för några gymnasie elever. Visst de behöriga lärarna kan ju äska pengar för att åka på en kurs i Åre och lyssna på dig i 4 timmar för det är ju bara sååååå viktigt det du har och säga... Alltå en berömd professor, med massvis av elever och undervisningsvana, är inte behörig att lära ungar hur man uttalar ordet joke, om han nu var professor i Engelska..

Vi måste ha ett alternativt system till enbart dagens behöriga lärare. Det vore önskvärt att fler med arbetslivserfarenhet kom in i skolan och tog med sig nya ideer och kunskaper.

Citera

Inlägg i den här tråden
          netaave   Är så himla frustrerad   28-11-2007, 14:07
          lämås   hej! Förstår att du är arg & bitter ...   28-11-2007, 14:37
          Jan Lindgren   Hej! Det är inte lärarnas fel att det är svårt...   28-11-2007, 15:24
          aq42   Hej! Det är inte lärarnas fel att det är svårt...   28-11-2007, 16:30
          Felicia   Ja, något måste ha hänt med skolan. När jag själv ...   28-11-2007, 15:58
          eugenia   Hej Det är tungt när barnen har det kämpigt i skol...   28-11-2007, 16:38
          netaave   Hej Det är tungt när barnen har det kämpigt i skol...   28-11-2007, 18:17
          Netha   Det enda jag bryr mig i är att hon klarar skolan p...   28-11-2007, 22:23
          Stella-Polaris   Engelskan blir allt viktigare i arbetslivet. Tänk ...   28-11-2007, 19:13
          Jan Lindgren   Hej! Som förälder måste man bry sig om skolans...   28-11-2007, 20:15
          Markus_H   Hej! Som förälder måste man bry sig om skolans...   28-11-2007, 20:43
          Stella-Polaris   Problemet som jag ser det är just Lärarna och då f...   28-11-2007, 22:15
          Stella-Polaris   Jag är benägen att hålla med till en viss del... g...   29-11-2007, 01:10
          Markus_H   Jag känner igen detta. Det är som om man försöker...   29-11-2007, 10:06
          Stella-Polaris   Så du menar på fullaste allvar att utbildade lärar...   29-11-2007, 00:51
          Snigelhatare   Fler sådana som dig i skolan Stella-Polaris! ...   28-11-2007, 23:58
          Snigelhatare   Lön i förhållande till prestation. Antal arbetsvec...   29-11-2007, 00:42
          aq42   Många intressanta synpunkter att begrunda för en l...   29-11-2007, 08:41
          kerstin z5-6   Många intressanta synpunkter att begrunda för en l...   29-11-2007, 11:34
          Stella-Polaris   Många intressanta synpunkter att begrunda för en l...   29-11-2007, 13:28
          Felicia   Håller med Stella-Polaris och Snigelhatare i det m...   29-11-2007, 10:59
          aq42   Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens o...   29-11-2007, 13:45
          Stella-Polaris   Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens o...   29-11-2007, 16:36
          Margaretha   Tiden är lite knapp just nu, men jag vill bara skr...   30-11-2007, 09:23
          tettan   wow, har läst hela tråden och är väldigt tacksam a...   30-11-2007, 14:50
          Discogiraffen   Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är ot...   30-11-2007, 22:02
          aq42   Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är ot...   30-11-2007, 22:21
          Åsa, mälardalen zon 2   Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötesti...   30-11-2007, 22:26
          aq42   Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötesti...   30-11-2007, 22:36
          kerstin z5-6   Ok Andens men lärare har 45 tim arbetstid / v där...   01-12-2007, 01:03
          råse-marie   Min dotter gå i första klass i en läxfri skola ...   01-12-2007, 06:22
          aq42   Min dotter gå i första klass i en läxfri skola ...   01-12-2007, 11:13
          Berith   Min dotter gå i första klass i en läxfri skola ...   01-12-2007, 11:52
          råse-marie   Det är en privat skola som drivs av pysslingen   01-12-2007, 15:31
          Berith   Det är en privat skola som drivs av pysslingen Py...   01-12-2007, 15:40
          råse-marie   Pysslingen...? :confused: Menar du en släkting ti...   01-12-2007, 16:25
          Berith   :giggle: :tummenupp: Tror inte att jag är den enda...   01-12-2007, 16:49
          lena:-)   http://www.pysslingen.se/   01-12-2007, 15:44
          Berith   http://www.pysslingen.se/ Aha, hade jag aldrig hör...   01-12-2007, 15:53
          råse-marie   men visst finns det väl även privata alternativ på...   01-12-2007, 17:21
          Berith   men visst finns det väl även privata alternativ på...   01-12-2007, 19:25
          Jan Lindgren   Hej! Lärare har samma årsarbetstid som andra i...   01-12-2007, 19:07

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon