Om frösådd.
Jag har sått och fått fram flera hundra bambuplantor, en verkligt lönsam och rolig sysselsättning.
Jag kom i kontakt med
http://www.bamboosociety.org/ och särskilt då den Engelska delen
http://www.bamboosociety.org/gbindex.htmlDärifrån fick jag bra information om bla frösådder.
Ledord nr 1 är så NU oavsett årstid, och försök sedan att få plantorna att överleva om det inte skulle råda optimal växtsäsong.
En viktig anledning är att grobarheten avstannar fort och nya fröer är svåra att finna.
Ledord nr2 INTE för fuktigt, de ruttnar eller möglar om det är för fuktigt, detta är viktigt och något som jag verkligen vill att ni skall uppmärksamma.
Ledorr nr 3 , omskola alla småplantor och odla dem i minst 2 sässonger, först då kan man selektera ut de som har variegerade blad, till en början var många av mina plantor variegerade, nu är det bara nån liten enstaka % som fortfarande är variegerad. I det här stadiet selecterar man de plantor som har ett trevligt avvikande växtsätt, kanske har en del ex mindre blad eller smalare, kanske har de en färgnyans som avviker? Dessa plantor behåller man som bambu entusiast, de kan bli nya spännande sorter.
Första vintern var jag orolig över hur de skulle klara sig, jag planterade de små plantorna i olika odlingsubstrat för att inte ha alla ägg i samma korg.
Krukorna placerades i kallbänk och en hel del planterade jag i sandblandad jord direkt i kallbänken, lite begränsat friland :-)
Jag kan inte se att jag förlorat en enda planta, tycks vara tåliga små krabater.
Jo ett exemplar dukade under, en Heteroclada som Ludvig skickat mig, men kanske stog den just där smältvattnet droppade i min kallbänk.
Det finns en trevlig bok om bambu som
Hardy Bamboos: Taming the Dragon (Inbunden) av Whittaker, Paul
Där kan man läsa mycket om bambu, även om vi i kalla norden inte kan ha så många av de som presenteras i den boken så finns det massor att studera för den Bambufrälste.
@Kerstin
Jag har erbjudit dig några försöksplantor, skall du inte testa?
Redigerat av kompostjord: 29-11-2007, 18:06