Jan! Du gav mig lite oro för min M tripetala, vi stammade upp de nedersta grenarna i höstas så den ser lite annorlunda ut nu. Fast jag vet att det var viktgt att få bort det så känns det alltid tufft att skära i sina magnolior. Min Yellow Bird tror jag är sticklingsförökad. Den har sin egen historia för den köpte jag av Tommy A och den hade fungerat som ympunderlag till en ovanligare sort, men ympen hade dött så Yellow Birden fick leva vidare. Den kanske är extra livskraftig, vad vet jag. Jag vet många som lovordar den just för att den etablerar sig snabbt. Du måste haft otur med din. Min står i en norrsluttning, alltså lite skuggigt, i lera. Blommorna på min är 8-10 cm.
Köper man en 'Big Dude' OP så är det en fröplanta efter 'Big Dude' som är öppenpollinerad. Den kan alltså dels ha pollinerat sig själv eller så har en annan magnolia stått för den delen. När det gäller Big Dude så är det så många sorter som är inblandad i den så det kan bli lite vad som helst, och man får
inte kalla den Big Dude. Det blir lite svårt när de säljer de som fröplantor efter en sort för det är väldigt lätt att just det namnet hänger med, men inte att det var en fröplanta. Du får kalla den ett eget tjusigt namn, särskilt om den blir extra fin och tålig få då kan den vara värd att satsa på. Han som skrivit magnoliaboken har också en liknande fröplanta sedan många år och som har börjat blomma. Det kan ju vara så att Big Dude har svårt att klara sig i Sverige men att man kan få fram nya plantor som blir härdigare och ändå har en stor blomma. (Jag vet ingen som haft den i många år, min pappa och jag tog långsamt död på våra i zon 3, men bara ett försök var)
F2 är andra generationen efter F1-hybrider. Och Bigf Dude är inte en F1-hybrid. Men det verkar som om man lite lättsamt använt F2 för att säga att det inte är en Big Dude utan ett barn till den. Här kan du läsa lite om F1 och F2, läs det längre inlägget.
Om F1 och F2