Hej! När man är ute i skogen så är man faktiskt gäst på någons mark. Som gäst är det väl självklart att man visar stor hänsyn till värden. När jag har besök i trädgården eller i min skog så förväntar jag mig att gästerna inte förstör eller hindrar mig i mina aktiviter. Jag skulle naturligtvis inte gå in i ett område när det bedrivs jakt där. Ansvarig för jaktlaget bör vara trevlig när han/hon informerar besökande. Ibland brister kanske tålamodet när jägaren fått alltför många otrevliga svar. Det är tråkigt. Älgjakten är viktig för många människor. Jag visar mina medmänniskor hänsyn genom att undvika att vara i skogen dagarna före älgjakten för att inte driva bort några älgar och onder första veckan i älgjakten så rider jag inte i skogen. Allemansrätten fungerar bara om alla visar hänsyn!
I Sverige har vi några stora nationalparker. Där ska det absolut inte finnas några tamdjur. Tex Sareks nationalpark är ett mycket lämpligt område för vildren och stora rovdjur. Det borde kunna bli en ännu större turistattraktion än nu. Eventuellt kan man utvidga nationalparkerna. Sverige behöver virke men det bör gå att ha ett skapligt virkesuttag samtididigt som man skyddar området. En naturlig skog ska brinna var sjuttionde år i snitt. Om man tog ut det bästa timmret och sedan gjorde en kontrollerad brand på hygget så skulle det få samma effekt. Brandområden med lövsly och unga träd är viktiga betesområden för älg och ren. Många feta bytesdjur gör att en nationalpark kan innehålla fler vargrevir. Låt oss ha ett hyfsat antal rovdjur i Sverige. Det har vi råd med men ha dem inte inte i tätbefolkade områden där det finns mycket husdjur. MVH Jan Lindgren
|