CITAT (Cilla @ 29-11-2007, 19:56)

Får jag passa på att slänga in en fråga till er, Markus, Birger och andra som är bra på zonknäckeri med äkta valnöten Juglans Regia?
Det jag observerar här i zon 3 är att den ofta torkar in i topparna. Det är vanligare på unga träd än på äldre, men även där sker det.
Är detta en vanlig avmognadsfråga, dvs att de växer lite för länge på säsongen och inte hinner förvedas ordentligt inför vintern?
Hur kommer det sig att yngre valnötsträd med fler toppar klarar att behålla alla sina toppar bättre än de som bara satsar på en?
Jag tror inte det har att göra med avmognaden. Återkommande infrusna eller intorkade toppar, som inträffar efter vintern, hos värmekrävande träd brukar jag härleda till två saker: Om det är ett stort träd är ståndortsplaceringen inte tillräckligt bra och om det det är ett ungt träd beror det på dålig etablering och/eller kass ståndortsplacering.
Om du har observerat fenomenet hos olika unga plantor under likvärdiga mikroklimatförhållanden skulle min slutsats vara antalet (och kvaliteten på) ändknoppar. Gott om ändknoppar av god kvalitet ger oftast ett bättre hormonflöde och därmed en bättre balanserat tillväxt i förhållandet rot-krona och därigenom bättre etableringsförhållanden.
Etableringsförhållandena i sig kan också vara problematiska. Ett nyplanterat, litet träd (t.ex. 10-12, 12-14) har en liten biomassa, sämre energiförråd och är därigenom sämre förberett för oförutsedda påfrestningar eller konkurrens. För ett större träd (t.ex. 20-25, 25-30) är förhållandena de omvända vid plantering och etablering. Alla ovanstående fenomen kan du hitta hos andra nyplanterade värmekrävande arter, t.ex. Gingko, Turkisk trädhassel och Gudaträd.
Redigerat av Big Gardener: 30-11-2007, 19:49