Full version: valnötsträd
Sidor: 1, 2
malamut
undrar var man kan få tag på valnötsträd och vad dom kostar och när man ska plantera dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Träd kan du beställa i de flesta trädgårdsbutiker hur mycket de kostar beror på sort och storlek ett 4m träd kostar ju betydligt mer än ett tanigt spö, träden brukar finnas att beställa i olika storlekar. +Växter kostar olika mycket beroende på vart man bor i landet ofta är det något billigare i söder än vad det är i norr. Ett solitärträd av någon valnötsart med en stamhöjd på ca 2m (alltså inget jätteträd men inte heller den minsta varianten) skulle jag tippa går på en 2500-3000kr i stockholmstrakten.

Det finns fler än en sorts valnöt du har ex. äkta valnöt härdig till runt zon 1-2 men sedan har du ju även mer härdiga varianter typ manchurisk valnöt härdig till zon 5 (även manchurisk valnöt har ätliga nötter).

Valnötsträd kan planteras tidigt på våren, tänk på att valnötsträd ofta blir jätteträd då du väljer ut växtplatsen.
Tosan
Ursäkta att jag snor tråden, men jag blir nyfiken...
Kan man så nötträd? Alltså ta en vanlig valnöt eller hasselnöt som man köper på affärn och få den att gro?
KURT
CITAT (Tosan @ 23-11-2007, 13:06) *
Ursäkta att jag snor tråden, men jag blir nyfiken...
Kan man så nötträd? Alltså ta en vanlig valnöt eller hasselnöt som man köper på affärn och få den att gro?

Om de är sortäkta (och det är nog alla nötter?) så går det bra. Men tar man en "nöt från affären" så har ju inte den svenskt ursprung, och då kan den vara känsligare för kyla.
Anders Roslagen
Jag har sått vanliga julnötter från affären, valnötter och stora hasselnötter, och det har blivit plantor. Vet inte om de klarar sig i långa loppet dock. Ätkastanjer likaså, de gror väldigt bra. Allt sådant här har jag sått vid denna tid, helst på den plats man vill ha träden, för de etablerar sig bättre på plats än i kruka.
Cilla
Åtminstone valnötter brukar ha bra grobarhet. Bäst är om man tar en nöt från ett träd från samma ort som man själv bor eller åtminstone från Sverige. Det finns äkta valnöt i flera svenska städer som kommunerna planterat, där kan man ta nötter. Ofta vet folk här var träden står!

Jag har en frösådd valnöt med kärna från Skåne, och det fryser lite i topparna ibland men har klarat sig nu på 5e året (tror jag det är).
Tosan
Ja, jag bor ju lite illa till för det mesta i den vägen, så oavsett var jag tar den ifrån så får den nog bo i kruka så länge det går smile.gif Men naturligtvis måste jag ju testa! biggrin.gif
Tack för era svar, ska nog kunna hitta på lite spännande projekt innan det är dags att börja så på allvar tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-11-2007, 11:59) *
Träd kan du beställa i de flesta trädgårdsbutiker hur mycket de kostar beror på sort och storlek ett 4m träd kostar ju betydligt mer än ett tanigt spö, träden brukar finnas att beställa i olika storlekar. +Växter kostar olika mycket beroende på vart man bor i landet ofta är det något billigare i söder än vad det är i norr. Ett solitärträd av någon valnötsart med en stamhöjd på ca 2m (alltså inget jätteträd men inte heller den minsta varianten) skulle jag tippa går på en 2500-3000kr i stockholmstrakten.

Det finns fler än en sorts valnöt du har ex. äkta valnöt härdig till runt zon 1-2 men sedan har du ju även mer härdiga varianter typ manchurisk valnöt härdig till zon 5 (även manchurisk valnöt har ätliga nötter).

Valnötsträd kan planteras tidigt på våren, tänk på att valnötsträd ofta blir jätteträd då du väljer ut växtplatsen.

äkta valnöt växer även i zon 4 . skyddat läge dock . mina egna frösådder kommer från ett fruktbärande träd i zon 3 .
Anders Roslagen
Vet inte var du har din hemvist, malamut, men om du har chans att beställa och hämta träd själv i Danmark så finns en intressant liten plantskola.
Härdiga bärande träd.
Hjärtnöt har jag reserverat redan, har också köpt valnöt av sorten ´Broadview` som blommar första eller andra året.
Piccante
CITAT (flaxss @ 23-11-2007, 18:10) *
äkta valnöt växer även i zon 4 . skyddat läge dock . mina egna frösådder kommer från ett fruktbärande träd i zon 3 .

Jag har gett mig in på att odla valnötter i zon 3, skyddat läge. Vet inte var det hamnar inom den nya zonindelningen? Hoppas att de kommer trivas där och bli vackra. Ursprunget är skånskt.
Boxer
Juglans mandshurica är mer härdig än Juglans regia smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 23-11-2007, 23:01) *
Juglans mandshurica är mer härdig än Juglans regia smile.gif

japp , men det är nåt speciellt med äkta valnöt . nigra är med snygg skyddat läge zon 5
kompostjord
Tror nog att tryckfels Nisse varit framme och du slintit på tangentbordet.... :-)

Ojdå, skrev du verkligen rätt nu?
Härdig i zon 5.
Men vad bra, då kan vi sluta plantera energiskog och gran och istället odla valnötter.
Får de bra dränering vinner vi ju en zon och kan ha stora odlingar i Happaranda.
Vad renarna i Arjeplog kommer att bli förvånade när de kan krafsa fram valnötter efter Luleälvens stränder.

Jag tror att du menar att någon testat den i zon 5.
:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 25-11-2007, 10:43) *
Tror nog att tryckfels Nisse varit framme och du slintit på tangentbordet.... :-)

Härdig i zon 5.
Men vad bra, då kan vi sluta plantera energiskog och gran och istället odla valnötter.
Får de bra dränering vinner vi ju en zon och kan ha stora odlingar i Happaranda.
Vad renarna i Arjeplog kommer att bli förvånade när de kan krafsa fram valnötter efter Luleälvens stränder.

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

då den har samma krav som grå och manchurisk i både sommar och vinterkrav . vilket båda dom här två går i zon 5 . plus plantskolor brukar sälja grå,svart och manchurisk som härdigare alternativ än den äkta för dom som bor i norr, trodde du visste det ?
och du läste att jag skrev skyddat läge i zon 5 .
kompostjord
Vad jag vill minnas så var det lite kylslaget den vinter jag tältade vid Luleälv.
Knappt vi överlevde när det var runt 30-40 minus, och vi var ändå utrustade med björkved och varma kläder.

Verkligen en glad nyhet att Valnöten är så tålig, jag har ombesörjt en testodling i Östersund av två exemplar.
Så jag vet att det inte är en dussinvara med Valnöt i de trakterna.

Alldeles särskilt tydligt då man promenerar i äldre parker och sekelskiftsträdgårdar i Norrland, där lyser Valnöten med sin frånvaro.
Christer i Falköping
Har också läst att den skall klara zon5 i bra läge. Men sedan beror det ju på dagslängd och liknande. Så zon5 i södra halvan av landet stämmer nog rätt bra skulle jag tro. Inte illa Linus, jag håller med dig biggrin.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 25-11-2007, 14:25) *
Vad jag vill minnas så var det lite kylslaget den vinter jag tältade vid Luleälv.
Knappt vi överlevde när det var runt 30-40 minus.

och både den gråa och svarta och manchurisk tål väl ner till -30c -35c . innan du skriver ett sådant löjligt inlägg , bör du kolla i böcker eller nätet eller skriva egen erfarenhet . och Luleälv är väl zon 6 ? eller är det 5?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 25-11-2007, 14:33) *
Har också läst att den skall klara zon5 i bra läge. Men sedan beror det ju på dagslängd och liknande. Så zon5 i södra halvan av landet stämmer nog rätt bra skulle jag tro. Inte illa Linus, jag håller med dig biggrin.gif
Christer.

men sen å andra sidan är det en fördel om vårfrost inte slår till , när den svartavalnöten har börjat sin säsong . valnöts blad är känsliga för frost bland annat hos mig har valnöten svartnat av att det kom en sen frostnatt

småländska höglandet kan ju få svår vår frost medan i norr kommer trädet igång sent men då dom sen får sol dygnet runt så hindrar det vår frost från att slå till . men i södra halvan av zon 5 hinner den mogna bättre .

så det är både för och nackdelar med om den planteras i nordlig eller sydlig . men det är ju bara att testa och se var den trivs bäst tummenupp.gif plus rätt frökälla är ju viktigt också . som äkta valnöt finns det ju former som passar bättre för svensk klimat , och lika så för dom andra finns det nog också
kompostjord
Vad är det som är löjligt? Testodlingen i Östersund?Eller att det är kallt vid Luleälven?
Kolla med Wolkenkrabber, han vet, jag har skickat honom 2 ex, helt gratis, för mitt eget höga nöjes skull.
Kan även medela att det odlats Valnöt på Öland under många många år.
40-talsvintrarna dräpte många stora välvuxna träd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 25-11-2007, 16:22) *
Vad är det som är löjligt? Testodlingen i Östersund?Eller att det är kallt vid Luleälven?
Kolla med Wolkenkrabber, han vet, jag har skickat honom 2 ex, helt gratis, för mitt eget höga nöjes skull.

40tals vintrarna är ovanliga nu förtiden . och det var säkert äkta valnöt vilket är känsligare än grå,svart m.f .

CITAT (kompostjord @ 25-11-2007, 16:22) *

40tals vintrarna är ovanliga nu förtiden . och det var säkert äkta valnöt vilket är känsligare än grå,svart m.f .

Härdig i zon 5.

detta va löjligt ,, och jag som är 19år skulle inte skrivit så här . onödigt och löjligt . fast iför sig jag har varit ihop med män som varit 30år och en del av dom hade stannat vid 15års ålder så man vet aldrig ju . g.gif flirting.gif ohmy.gif
Piccante

Härdig i zon 5.

Zon 5 är väl inte nödvändigtvis i inre norrland ??? Zon 5 finns väl i inre småland och runt Borås/ Ulricehamnsområdet i västergötland och säkert på fler platser i götaland.
kompostjord
Hahaha jag är ledsen om jag varit otydlig med mina sarkasmer och min ironi, borde behållit den för mig själv.

Jag blev lite sprallig och retlig i tonen när jag såg en inre bild föreställande hur Tomtens renar bökade fram Valnötter under snön.

Skall inte upprepas...lovar
wolkenkrabber
Jag kan i alla fall i egen hög person medela att senast mina valnötter vad synliga så var dom varken betad av tomten eller hans renar, för tillfället är dom dock överskottat med snö... hur dom ter sig resten av vintern återstår dock att se...

jag har dock sett en manchurica här uppe, men den är inte mer än en buske...

tjing
Big Gardener
CITAT (flaxss @ 25-11-2007, 14:34) *
och både den gråa och svarta och manchurisk tål väl ner till -30c -35c . innan du skriver ett sådant löjligt inlägg , bör du kolla i böcker eller nätet eller skriva egen erfarenhet . och Luleälv är väl zon 6 ? eller är det 5?

Vinterhärdighet handlar inte om lägsta vintertemperaturer. Många träds ovanjordiska delar tål oftast mycket låga temperaturer. De gånger vintertempreraturer blir fatala för träd handlar det om väldigt långvarigt kalla vintrar och/eller vintrar med låga temperaturer i kombination med barmark där tjälen går djupt. Det är således inte trädens ovanjordiska delar som tar skada utan rötterna.

Bra vinterhärdighet grundläggs på sommaren och då i form av hur mycket energi en växt hinner bygga upp inför vinterhärdningen och lövfällningen. De högre zonerna når inte upp till denna temperatursumma och således bryts vinterhärdigheten ned sakta men säkert.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 26-11-2007, 17:49) *
Vinterhärdighet handlar inte om lägsta vintertemperaturer. Många träds ovanjordiska delar tål oftast mycket låga temperaturer. De gånger vintertempreraturer blir fatala för träd handlar det om väldigt långvarigt kalla vintrar och/eller vintrar med låga temperaturer i kombination med barmark där tjälen går djupt. Det är således inte trädens ovanjordiska delar som tar skada utan rötterna.

Bra vinterhärdighet grundläggs på sommaren och då i form av hur mycket energi en växt hinner bygga upp inför vinterhärdningen och lövfällningen. De högre zonerna når inte upp till denna temperatursumma och således bryts vinterhärdigheten ned sakta men säkert.

men den gråa och manchurisk säljs som härdiga zon 5 växter . och har samma krav både sommar som vintern . den svarta har också samma krav sommar som vinter . och allt det du skrev vet jag redan . och jag har själv sett ute i handeln den svarta säljas som zon 4-5skyddat läge . både den gråa och svarta och manchurisk säljs som härdigare alternativ än den äkta ute på marknaden .
kompostjord
@Big gardener

@Wolkenkrabber

Men vad plantskolorna märker sina växter med är ju en sak, kanske läge att lyssna på Norrlänningarna, vill minnas en obehaglig och tjafsig tråd där nån plantskola sålde träd uppmärkta till zon 4-5. Men i själva verket gick detta träd bara i zon 1, och då gällde det att vara zonknäckarsugen, ingen har lyckats fånga detta träd på foto i zon 2,3 och 4, plantskolan fortsatte sälja trädet i många år.
Men visst är det kul att valnöt är så härdig, verkligen.

Big Gardener
CITAT (flaxss @ 26-11-2007, 18:04) *
men den gråa och manchurisk säljs som härdiga zon 5 växter . och har samma krav både sommar som vintern . den svarta har också samma krav sommar som vinter . och allt det du skrev vet jag redan . och jag har själv sett ute i handeln den svarta säljas som zon 4-5skyddat läge . både den gråa och svarta och manchurisk säljs som härdigare alternativ än den äkta ute på marknaden .

Jo, jag tror du vet, men ändå har du så fruktansvärt svårt att frångå dina angivelser i minusgrader som fingervisninge om hur härdigheten är. Jag säger inte att det är käpprätt åt skogen, men det är missvisande. Härdighet är betydligt mer komplext, än bara minusgrader. Det absolut bästa sättet att tänka sig en växts härdighet är att tänka ursprung, ståndort och mikroklimat.

- Ursprunget säger oss varifrån växten kommer: Är det ett maritimt eller kontinentalt präglat klimat på platsen som växten härstammar från?
- Ståndorten säger oss hur den vill/klarar att stå: Varmt, soligt, skuggigt, torrt, fruktigt, lågt pH-högt pH o.s.v.
- Mikroklimatet ger oss den plats vi vill placera växten på. Hur är förhållandena här? Kan vi ändra dem på något sätt i bättre riktning?

Genom att ge en växt så goda betingelser som möjligt med avseende på ståndortsplacering och eventuellt mikroklimatförbättrande åtgärder desto bättre härdighet får vi, framför allt vad gäller den temperatursumma växten behöver uppnå för att klara vintern.

Med ovanstående information (som jag tror du faktiskt redan känner till!) så hoppas jag du slutar ange en växts härdighet i hur många minusgrader den klarar.

Om jag förstår ditt argument rätt så skulle det vara OK att ange en zonangivelse som står på försäljningslapparna. Där håller jag absolut med kompostjord. Vad växter märks upp som är en sak och det kan vara missvisande. Det bästa är att ha någon form av erfarenhet av växten och dess ursprung och ståndortskrav, något som jag på dina skriverier tyder att du stundom saknar. Därför föreslår att du uttrycker dig lite mer nyanserat nästa gång du ska ange en växts härdighet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 28-11-2007, 20:06) *
Jo, jag tror du vet, men ändå har du så fruktansvärt svårt att frångå dina angivelser i minusgrader som fingervisninge om hur härdigheten är. Jag säger inte att det är käpprätt åt skogen, men det är missvisande. Härdighet är betydligt mer komplext, än bara minusgrader. Det absolut bästa sättet att tänka sig en växts härdighet är att tänka ursprung, ståndort och mikroklimat.

- Ursprunget säger oss varifrån växten kommer: Är det ett maritimt eller kontinentalt präglat klimat på platsen som växten härstammar från?
- Ståndorten säger oss hur den vill/klarar att stå: Varmt, soligt, skuggigt, torrt, fruktigt, lågt pH-högt pH o.s.v.
- Mikroklimatet ger oss den plats vi vill placera växten på. Hur är förhållandena här? Kan vi ändra dem på något sätt i bättre riktning?

Genom att ge en växt så goda betingelser som möjligt med avseende på ståndortsplacering och eventuellt mikroklimatförbättrande åtgärder desto bättre härdighet får vi, framför allt vad gäller den temperatursumma växten behöver uppnå för att klara vintern.

Med ovanstående information (som jag tror du faktiskt redan känner till!) så hoppas jag du slutar ange en växts härdighet i hur många minusgrader den klarar.

Om jag förstår ditt argument rätt så skulle det vara OK att ange en zonangivelse som står på försäljningslapparna. Där håller jag absolut med kompostjord. Vad växter märks upp som är en sak och det kan vara missvisande. Det bästa är att ha någon form av erfarenhet av växten och dess ursprung och ståndortskrav, något som jag på dina skriverier tyder att du stundom saknar. Därför föreslår att du uttrycker dig lite mer nyanserat nästa gång du ska ange en växts härdighet.

jo jag vet det , som du skrev . men när jag sedan diskuterar om hur den har det i det vilda är det fel som med F hibskus . fast jag vet att den växten ändå växer där den gör . och allt det du skrev vet jag redan väl , varför då skriva om det varje gång ? , du gör det i alla trådar .

och jag skriver inte enbart i vad den tål i minus(det var länge sen jag slutade med det) , utan jag skriver också annan information till det också som man måste veta där av som läge,jord m.m. och vad den kräver för att trivas PLUS vad den tål i kyla . och angående valnöt så säljs den ju redan som trädgårds växt så då kvittar det ju stort vad jag säger att den tål . skrev ju redan för början att dom gå upp till zon 5 , och att dom har samma krav på sommaren och vintern som dom andra . vill man sen gå in djupare på just valnöt får man skriva läge,jord,skötsel m.m som jag alltid gör . det kvittar ju ändå vad jag skriver vad den tål folk lyssnar ju inte på en heller så det kvittar ju eller hur ?
plus glömde jag ett frågetecken ,, detta va en fråga
och både den gråa och svarta och manchurisk tål väl ner till -30c -35c .
(skrev väl ner ,hade jag vetat hade jag inte skrivit väl) ,, och det var en fråga jag slängde ut till er andra om någon som visste . om den tålde det eller inte . (jag vet ju inte hur kallt det blir i zon 5)

nej alla plantskolor har inte rätt info som du säger, man får kolla vad som går enligt andra också. men seriösa och välkända plantskolor kan sin sak .

och jag har egen erfarenhet av äkta valnöt och har lärt mig av andras erfarenhet just mycket från odla men även ute på markanden. detta jag skriver är inget jag hittat på direkt ur luften .
Cilla
Får jag passa på att slänga in en fråga till er, Markus, Birger och andra som är bra på zonknäckeri med äkta valnöten Juglans Regia?

Det jag observerar här i zon 3 är att den ofta torkar in i topparna. Det är vanligare på unga träd än på äldre, men även där sker det.

Är detta en vanlig avmognadsfråga, dvs att de växer lite för länge på säsongen och inte hinner förvedas ordentligt inför vintern?
Hur kommer det sig att yngre valnötsträd med fler toppar klarar att behålla alla sina toppar bättre än de som bara satsar på en?
Anders Roslagen
Vad jag har förstått är det en egenhet med äkta valnöt att den växer för länge på hösten hos oss. Om det finns fler toppar fördelas växtkraften på flera ställen och lika mycket torkar/fryser inte ner.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 29-11-2007, 19:56) *
Får jag passa på att slänga in en fråga till er, Markus, Birger och andra som är bra på zonknäckeri med äkta valnöten Juglans Regia?

Det jag observerar här i zon 3 är att den ofta torkar in i topparna. Det är vanligare på unga träd än på äldre, men även där sker det.

Är detta en vanlig avmognadsfråga, dvs att de växer lite för länge på säsongen och inte hinner förvedas ordentligt inför vintern?
Hur kommer det sig att yngre valnötsträd med fler toppar klarar att behålla alla sina toppar bättre än de som bara satsar på en?

mina kommer som sagt från ett frukt bärande träd i zon 3 , och har inga problem med att växa eller överlev där . och frosten tar alltid bladen på min/och det trädet som mina frukter kommer ifrån . vilket också händer på våren att frosten kan ta bladen speciellt i högre zoner . en sak till att topparna fryser in är att det blåser kyligt eller att den står i fel läge . typ som catalpa där brukar topparna frysa . och den som satsar på en topp , lägger all sin kraft att den ska växa mycket . dvs den fortsätter att växa längre på hösten än dom med fler toppar .
Huggorm
Men nog borde det gå att "avla" bort det beteendet, och få träd som förbereder sig för vintern i god tid? Tar ju lite tid förstås, det tar ju ganska många år innan ett valnötsträd lämnar nötter
Bambu-Bosse
Känns som att den här diskussionen har förekommit tidigare, samma folk, annan växt. Fast den är fortsatt intressant. Tänkte nämna att min far har en mandchurisk valnöt i zon 5 i Norrland som föryngrar sig (självsår) och en 5-6 år (?) gammal äkta valnöt som inte fryser tillbaka. De är inte planterade vid någon husknut eller spaljerade. Jag tror att Wolkenkrabber fick några nötter av den mandchuriska för att testa. Lite coolt att trädet är sprunget ur en nöt insamlad av Nitzelius och Bengtsson.

Tyvärr kan man inte lita på plantskolornas zonangivelser. Det slår åt alla håll och kanter. Min favorit är äkta kiwi som säljs som härdig i zon 5. Eller exemplet som kompostjord nämner. Men om det är felmärkning som krävs för att roliga plantor ska säljas överhuvudtaget så kan jag leva med det. naughty.gif
Anders Roslagen
Diskussionen har säkert varit uppe tidigare, och jag hoppas att det kommer upp igen! Intressant ämne ju!

Provodlingar av äkta valnöt sker i Norge och Danmark för att få fram tidigt avmognande sorter, så att grenar inte fryser i topparna, för där sitter väl det mesta av fruktämnena om jag förstått rätt.

Ambitiösa mål driver en dansk forskare och plantskoleägare att framavla bland annat valnötter, läseövning i danska:

Valnötsambitioner
jegi
CITAT (Bambu-Bosse @ 30-11-2007, 13:10) *
Känns som att den här diskussionen har förekommit tidigare, samma folk, annan växt. Fast den är fortsatt intressant. Tänkte nämna att min far har en mandchurisk valnöt i zon 5 i Norrland som föryngrar sig (självsår) och en 5-6 år (?) gammal äkta valnöt som inte fryser tillbaka. De är inte planterade vid någon husknut eller spaljerade. Jag tror att Wolkenkrabber fick några nötter av den mandchuriska för att testa. Lite coolt att trädet är sprunget ur en nöt insamlad av Nitzelius och Bengtsson.

Tyvärr kan man inte lita på plantskolornas zonangivelser. Det slår åt alla håll och kanter. Min favorit är äkta kiwi som säljs som härdig i zon 5. Eller exemplet som kompostjord nämner. Men om det är felmärkning som krävs för att roliga plantor ska säljas överhuvudtaget så kan jag leva med det. naughty.gif

Hmmm...
Det här luktar Ludvig Johansson.
Stella-Polaris
Som jag ser det kanske vi har ett grundläggande fel i de träd vi planterar. Som Big Gardner skriver beror det ofta på proviniens. Dock känns det som de Valnötsträd vi planterar härstammar från Väst Europa. Jag har under de år jag jobbat och bott i Öster sett många fina exemplar på Valnöt i Länder som Polen,Ukraina och Ryssland. Detta även i områden med Kontinentalklimat och vintrar längre och kallare än de flesta Zoner i Sverige.

Jag tror vi skall börja titta mera Österut för att hitta härdiga plantor. Då menar jag inte enbart Valnöt utan plantor generellt.

Skulle vi sedan gå så långt Österut som Manchuriet och Fjärran Östern kan vi hitta mycket som även funkar i Boden.... En Manchurisk valnöt i dessa områden känner på - 35 så gott som varje år och ofta -40...
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 29-11-2007, 19:56) *

Jag tror inte det har att göra med avmognaden. Återkommande infrusna eller intorkade toppar, som inträffar efter vintern, hos värmekrävande träd brukar jag härleda till två saker: Om det är ett stort träd är ståndortsplaceringen inte tillräckligt bra och om det det är ett ungt träd beror det på dålig etablering och/eller kass ståndortsplacering.

Om du har observerat fenomenet hos olika unga plantor under likvärdiga mikroklimatförhållanden skulle min slutsats vara antalet (och kvaliteten på) ändknoppar. Gott om ändknoppar av god kvalitet ger oftast ett bättre hormonflöde och därmed en bättre balanserat tillväxt i förhållandet rot-krona och därigenom bättre etableringsförhållanden.

Etableringsförhållandena i sig kan också vara problematiska. Ett nyplanterat, litet träd (t.ex. 10-12, 12-14) har en liten biomassa, sämre energiförråd och är därigenom sämre förberett för oförutsedda påfrestningar eller konkurrens. För ett större träd (t.ex. 20-25, 25-30) är förhållandena de omvända vid plantering och etablering. Alla ovanstående fenomen kan du hitta hos andra nyplanterade värmekrävande arter, t.ex. Gingko, Turkisk trädhassel och Gudaträd.
kompostjord
Jag har en filosofisk ide
Jag har en annan uppfattning om Valnöt och alla små träd som vill bli stora.

Det är min egen uppfattning och bygger inte på några vetenskapliga studier eller egna erfarenheter, snarare ett filosofiskt resonemang om tillväxttakt hos små träd.

Jag tror att den dåliga vintertåligheten kan bero på att liten vill bli stor, och det fort, så överlever man i naturen bland gräs mm.

Tillväxttakten är mycket hög hos nysådda eller små träd, de har ingen ide om en annalkande vinter, de vill bara bli stora fort nog för att finna vatten och sol.

Kanske är det därför som ett äldre eller större träd är tåligare än ett litet, i alla fall till viss del, givetvis har ni utbildade rätt, men kanske har jag lite rätt ?

Vi flyttar växter upp i bistrare klimat och därför tillför den höga tillväxttakten en negativ bieffekt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 30-11-2007, 21:45) *
Jag har en filosofisk ide
Jag har en annan uppfattning om Valnöt och alla små träd som vill bli stora.

Det är min egen uppfattning och bygger inte på några vetenskapliga studier eller egna erfarenheter, snarare ett filosofiskt resonemang om tillväxttakt hos små träd.

Jag tror att den dåliga vintertåligheten kan bero på att liten vill bli stor, och det fort, så överlever man i naturen bland gräs mm.

Tillväxttakten är mycket hög hos nysådda eller små träd, de har ingen ide om en annalkande vinter, de vill bara bli stora fort nog för att finna vatten och sol.

Kanske är det därför som ett äldre eller större träd är tåligare än ett litet, i alla fall till viss del, givetvis har ni utbildade rätt, men kanske har jag lite rätt ?

det är redan genetiskt i växten att det kommer bli vinter . annars hade den inte tappat bladen . plus valnöt har inte dålig härdighet i naturen tål den flera flera minusgrader lika så i zon 1-2 blir dom stora träd = ingen dålig härdighet för dom zonerna . det är enbart i zon 3-4 och högre den for att topparna fryser . ev fryser om vi då pratar om äkta valnöt . och valnöt tror jag har göra med avmognaden då det är den nya tillväxten som fryser dvs = dålig avmognad gör att topparna icke är förvedade = med dom fryser .
Lotta i Gbg
Proveniensen har naturligtvis en stor betydelse för hur trädet ska klara sig hos oss. Jag har en äkta valnöt, Juglans regia, hos mig i zon 3 som är insamlad i Karpaterna och som ska vara extra tålig. Den har klarat sig bra hos mig, men de första ären frös/torkade den tillbaka en del. Nu har jag haft den sedan 1998. De senaste åren har varit milda, och den är mer etablerad och har vuxit på sig bra. Jag tror att en J regia med ett annnat ursprung fått det betydligt svårare hos mig.
Anders Roslagen
CITAT (flaxss @ 30-11-2007, 21:58) *
.../det är enbart i zon 3-4 och högre den for att topparna fryser . ev fryser om vi då pratar om äkta valnöt./...

Nja, i länken jag tidigare hänvisade till så är det ett problem i Danmark att skottspetsarna fryser...
Ludvig Johansson
Din näsa kan ha en poäng Jegi. Fick för mig att det var lite komiskt med flera alterego som kan argumentera med varandra. Kanske fler som gör så? Fast om Flaxss och Falköpings-Christer är samma person blir jag förvånad.

Tror absolut att vi ska titta österut för att hitta härdigare växtmaterial. Forna Sovjetunionen och även nuvarande Kina försökte/er att ta fram växter som kan föda deras befolkningar. Det finns en massa intressant därborta som väntar på att upptäckas av oss. Jag har ju en äkta valnöt från Vitryssland och (framlidne) Loiko Roumald som verkar lovande. Det krävs viss storskalighet för att få fram växtsorter som är markant bättre än arten. Tyvärr verkar det som att informationsflödet inom trädgårdsbranschen är synnerligen trög, det kan ta mycket lång tid innan en ny växt etableras på marknaden, men och andra sidan ska ju härdighet i ett visst klimat utvärderas osv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 30-11-2007, 23:41) *
Nja, i länken jag tidigare hänvisade till så är det ett problem i Danmark att skottspetsarna fryser...

och det kan ju även vara till att i Sverige har vi mer kontinentalt klimat än danmark . vilket valnöt trivs bättre med inlands än kustklimat .

CITAT (Ludvig Johansson @ 01-12-2007, 19:56) *
Din näsa kan ha en poäng Jegi. Fick för mig att det var lite komiskt med flera alterego som kan argumentera med varandra. Kanske fler som gör så? Fast om Flaxss och Falköpings-Christer är samma person blir jag förvånad.

kan lova dig jag och Christer är olika personer . finnas bara en ''Flaxss'' på odla och den personen har bara ett namn ''Flaxss'' .
Christer i Falköping
Nä, jag och Flaxss är definitivt inte samma personer. Men jag vet inte om det finns några på forumet som träffat oss bägge och som kan bekräfta detta. Kan ju berätta lite om mig här och nu. Ursprungligen från Göteborg, född för 43 år sedan. Trädgårdsmästare, har haft en handelsträdgård, men den sket sig ekonomiskt, så nu är jag lackerare på ett företag i Kvänum. Har tre stora hundar och en liten katt och bor ute i den skaraborgska glesbygden i närheten av Hornborgarsjön.
Christer.
Ludvig Johansson
Det gör oss nästan till grannar?! Jag bor ju i byn Häggum mellan Skultorp och Stenstorp. Vad trist att det inte funkade med din handelsträdgård. Jag hänger inte riktigt med i svängarna, men jag har för mig att det inte för alls så länge sedan fanns en Christer här på odla.nu som förverkligade sin dröm och startade en handelsträdgård. Var det inte typ 1-2 år sedan? Det är tuff bransch kan jag tänka mig. Vilken nisch/infallsvinkel hade du? Själv är jag civilingenjör så det här med trädgård är mest passion utan krav, förutom vissa litterära utsvävningar. Ibland funderar jag på hur det vore att jobba med trädgård "dygnet runt" men det kanske kan bli för mycket av det goda?
Christer i Falköping
Jo, det är jag. Det som knäckte ekonomin var oljeräkningarna. 8 kubikmeter en vinter tär rejält på kassan när man är nystartad. När det gällde inomhusväxter satsade jag på pelargoner en hel del. Många samlare kom, men de flesta bor för långt bort för att komma mer än någon gång per år. Buskar och träd tog jag in vad kunderna ville ha, oftast lite udda rhododendron och småträd t.ex. Beställde från Tyskland och kunde därför hålla låga priser. T.ex. så kunde jag sälja en rhododendron för samma pris till kund, som jag skulle få betala till en svensk odlare. En annan sak som gjorde det svårt var att höstfrosten inte kom förrän inne i november. Alla hade ju kvar sina sommarblommor och pelargoner i krukorna och på gravarna, tills det var dags att börja med julblommorna. Men jag hade roligt den tid det varade och ångrar mig inte. Fast det kommer att ta några år tills ekonomin kan sägas vara hyfsad igen.
Christer.
Ludvig Johansson
Bättre att försöka och kanske misslyckas, än att aldrig försöka och säkert misslyckas? Eller hur nu ordspråket lyder? Brukar man kombinera krukväxter med trädgårdsväxter för att ha nåt att sälja året runt, eller var det ditt intresse som var brett? Är det svårt att smyga igång en handelsträdgård, t.ex. bara ha öppet på helgerna? Jag har hört att uppvärmda växthus kräver sin olja. Jag bor på en gammal kvarntomt med en damm med vattenfall, och någon gång i framtiden ska jag försöka bygga ett miniatyr vattenkraftverk där. Då kanske jag kan lägga ned värmeslingor i trädgården och få ett trivsamt lokalt USDA 9 klimat. Vore coolt.
Christer i Falköping
Tror nog att det är ganska vanligt att en handelsträdgård har både inne och uteväxter. Just denna har alltid haft det i större eller mindre omfattning. Jag till och med lärde mig binderiets svåra konst. Faktum är att de är just inom binderiet man kan tjäna pengar. Tyvärr hade ju min handelsträdgård varit stängd i 1,5 år innan jag öppnade, så de gamla kunderna hade hittat nya ställen att handla på. De kom visserligen så sakteliga tillbaka, men i en allt för långsam takt. Jag tror faktiskt att om man vill starta en handelsträdgård idag, så skall man just smyga igång det eller vara mycket rik. Att köpa ett " färdigt" ställe som jag gjorde kostar allt för mycket. Tror faktiskt man skall starta så smått i sitt hem och gå ut på internet så fort man har tillräckligt mycket att sälja av. Om det sedan lyfter och går riktigt bra, kan man fundera på växthus och resten. Dessutom får man inte göra misstaget och tro att bara för att det finns ett jätteintresse av olika växter här på de olika trädgårdsforumen, att det faktiskt ser likadant ute i landet också. Jodå, sommarblommor och krukväxter som man bara har någon månad säljer bra. Men det djupare intresset för växter saknas helt nästan. Dessutom har numera trädgårdsdesigners en vansinnig makt över vad folk köper. Jag hade t.ex. en kund som ville köpa sommardahlior. De var frösådder och jag kunde inte garantera hur färgerna skulle bli. Men en dahlierabatt får ju faktiskt spraka i vilka färger som helst. Men kunden vågade inte göra en sådan dahlierabatt för risken fanns att den skulle skära sig mot grannens husfärg. Hon hade nämligen sett en trädgårdsdesigner på tv som sagt att man måste tänka på att blomfärgerna inte skulle skära sig mot omgivningen! Allt för många lyssnar allt för mycket på idioter som pladdrar på i tv kan jag säga.
Christer.
kompostjord
Precis Christer, jag håller med dig helt och hållet i ditt inlägg.
Särskilt de sista raderna f.o.m .....det djupare intresset för växter saknas helt nästan
Big Gardener
CITAT (flaxss @ 01-12-2007, 20:42) *
och det kan ju även vara till att i Sverige har vi mer kontinentalt klimat än danmark . vilket valnöt trivs bättre med inlands än kustklimat .

Skillnaden är praktiskt taget ingenting. Götaland har ett kontinetalitetsindex som ligger mellan 20-24 och Danmark ligger på 20 så den skillnaden är försumbar. Sveland ligger på 24-30 och Norrland på 24-32.

Siffran för hela Europa ligger på mellan 5 (Storbritanien) och 40 (Kaukasus och östra Europa) medan östra Mandshuriet ligger på runt 70.

Ju högre siffra desto fler luftmassor av kontinentalt ursprung, ju lägre siffra desto mer luftmassor av maritimt ursprung.

Juglands regia är en relativt utpräglad maritim art vilket, J. mandshurica och J. nigra inte är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon