CITAT (kompostjord @ 30-11-2007, 21:45)

Jag har en filosofisk ide
Jag har en annan uppfattning om Valnöt och alla små träd som vill bli stora.
Det är min egen uppfattning och bygger inte på några vetenskapliga studier eller egna erfarenheter, snarare ett filosofiskt resonemang om tillväxttakt hos små träd.
Jag tror att den dåliga vintertåligheten kan bero på att liten vill bli stor, och det fort, så överlever man i naturen bland gräs mm.
Tillväxttakten är mycket hög hos nysådda eller små träd, de har ingen ide om en annalkande vinter, de vill bara bli stora fort nog för att finna vatten och sol.
Kanske är det därför som ett äldre eller större träd är tåligare än ett litet, i alla fall till viss del, givetvis har ni utbildade rätt, men kanske har jag lite rätt ?
det är redan genetiskt i växten att det kommer bli vinter . annars hade den inte tappat bladen . plus valnöt har inte dålig härdighet i naturen tål den flera flera minusgrader lika så i zon 1-2 blir dom stora träd = ingen dålig härdighet för dom zonerna . det är enbart i zon 3-4 och högre den for att topparna fryser . ev fryser om vi då pratar om äkta valnöt . och valnöt tror jag har göra med avmognaden då det är den nya tillväxten som fryser dvs = dålig avmognad gör att topparna icke är förvedade = med dom fryser .