Jag hittade precis den här tråden om bambu och kan förstås som gammal och inbiten bambufantast inte motstå möjligheten att diskutera bambu i Sverige. Jag har haft bambu som intresse i 20 år, har runt 25 arter/varieteter i trädgården och har varit medlem i BBS i snart 18 år. Enligt medlemslistan är vi av någon anledning bara två medlemmar från Sverige, båda från Lund lustigt nog.
En intressant sak att diskutera är förstås var i Sverige man kan odla olika bambuarter och varieteter och som redan nämnts i diskussionen så räcker det inte med att titta på klimatzon och angivna grader i köldtålighet. Art och läge, jordmån, näringstillgång vind, luftfuktighet, tillväxtperiodens längd, lägsta vintertemperatur, längd på köldperiod, plantans ålder och status osv är faktorer som påverkar bambuns tillväxt, utseende och överlevnad. Två av de mest irriterande problemen här i Skåne är utan tvekan blåst i allmänhet och torka, inte minst på vintern. Det vore kul om fler runt om i landet kunde dela med sig om sina mödor och framgångar.
En annan intressant sak är (för att inte säga blomningsfenomenet i allmänhet!) den blommande bambun i Höör, är ni säkra på att det inte rör sig om glansbambu (Fargesia nitida) av något slag? Glansbambun blommar sedan 2006 våldsamt i Danmark och Skåne, i trädgården är vår ’Nymphenburg’ på väg in i sitt 2:a blomningsår och ’Anceps’ visar tydliga tecken på att den kommer att blomma nu till våren. Jag har hört från många håll att ”svart bambu” (dvs Phyllostachys nigra) skulle blomma just nu, men alla sådana fall har hittills varit glansbambu – anledningen till förvirringen kan helt enkelt vara att man i Danmark kallar glansbambu for ”den sorte bambus”.
Man skall förstås aldrig säga aldrig, jag skulle gärna titta på Höör-exemplaret, är det någon som vet vem som är den lyckliga ägaren?
Bosse
|