CITAT (Looser @ 23-01-2004, 09:30)
1 st halvkrage med kryddor (typ gräslök, dill, timjan, oregano, persilja och basilika).
1 st halvkrage med olika sallader (plocksallad, isbergssallad)
1 st helkrage med jordgubbar (hade tänkt att försöka få ner minst 10 plantor)
1 st helkrage med morötter i mitten och rädisor på sidorna
1 st helkrage med sockerärtor längst bak, och med gul och rödlök framför.
Alla kragar ska vara i två kragshöjd.
Hejsan,
En halvpall för alla kryddorna är för lite. Dillen gillar dessutom itne att växa trångt tillsammans med 'annat' - har Du en blomsterrabatt hade jag testat att slänga ut fröna där istället. Krukodla basilikan istället ( den är kylkänslig i början av säsongen ) . Nu har Du en liten chans att få plats med gräslök, timjan, oregano och persilja i det utrymmet Du nämner. Timjanen kommer antagligen bli skuggad a alla de här kryddorna efter halva säsongen så tänk på vart den hamnar i kragen.
Tio plantor i helkragen är för många (jordgubbar) satsa på fyra i varje krage och gör två kragar.
Morotskragen bör vara sandblandad görna lökkragen med ( om det går att ordna lätt, sand är TUNGT). Personligen tycker jag det blir för lite sockerärtor med en kortsida på en helpall, jag hade nog satt fler kortsidor.
Tvåkragshöjd behöver Du itne göra för allting, tvärtom, gör enkragshöjd ( att få dit jord för tvåkragshöjd för allt detta är enormt mycket jobb) för allting utom morötter och lök ( klök är känslig för uttorkning då den är nog bäst i en tvåkragshöjd) förresten blir det inte mkt lök i en helpall men allt beror ju på hur mkt Du vill ha *egentligen*
Mel Bartholomews system är bra men egentligen inte så bra att använda i pallkragsodling av den enkla anledningen att den torra kanten måste man räkna bort ifårn rutsystemet. Grönsakerna blir ofta små i Mel B's system men använd det som inspiration just det här med att alltid fylla på 'luckorna' är mkt smart.
Täck också jorden med gräsklipp sedan ( när allt kommit upp). var försiktig med rädisorna runt kanten på pallkragen kontra morötterna då morötter tar en himla tid på sig att gro och ser ynkliga ut ett bra tag. Skörda rädisorna snabbt snabbt så de inte de blivande morötterna hamnar i skymundan.
Hälsar ingrid