Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan man blanda i pallkragarna?, ex, morötter, rädisor, sallad, lök
          Looser
          Inlägg 22-01-2004, 23:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 2 718

Hejsan alla pallkrage odlare!

Jag tänkte ge mig på att odla i denna utmärkta metod för första gången.
          Nu har jag en fråga till er veteraner i denna ädla konst.
          Kan man blanda grönsaker hur som helst i kragarna?
          Exempelvis: Morötter, rädisor, lök och sallad i en krage, eller finns det några sorter som går bra ihop med andra?
          Det jag vill ska finnas med är: Morötter, rädisor, rödlök, gul lök, olika sallader, sockerärtor och några kryddor.
          Jag tänker göra 3 st normala pallkragar och 2 st halvkragar.
          I en normal krage tänker jag plantera jordgubbar och undrar därför hur många plantor man kan plantera i en krage?
          Kryddorna tänker jag plantera i en halvkrage.
          Jag tackar och bugar iförväg för era svar.

--------------------
          "Hela skillnaden ligger i om man hör insektsljudet inne i sovrummet eller ute i trädgården."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 25-01-2004, 22:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Ingen skall slås på fingrarna LOL men jag har funnit efter vissa experiment 2003 att inte allt är guld som glimmar vid jämförelsen SFG och pallkragsodling så det är en liten försiktighetsåtgärd ifrån min sida då man kanske sätter allting väldans tätt och ut på kanten när man är entusiastisk.
          Jag ääälskar SFG men den fungerar inte så bra i min värld för alla grödor när jag sätter allt allt tätt tätt. Satt å gjorde utvärdering 2003 precis - inför beställning 2004 ( LOL som vanligt ingen ide om hur lite plats jag har utan beställr totalt urskiljningslöst) och kom fram till att jag har överskattat hur mkt plats man har i en pallkrage egentligen vid plantering -> m a p den torra kanten. Hur har Ni andra gjort/upplevt?

Nu är det vanlig lök, vitlök, superschmelz kohlrabbi som jag har muttringar om -> även mina smultronplantor. Och jordgubbsplantor blir megastora jämfört med mina smultron och så tänkte jag faktiskt på revorna därav storleken RUNT varje planta nämligen :-)) givetvis kan man ha mer plantor men skördens storlek/mängd är la också avhängig då? Kanske jag var överförsiktig här - kolla med just den sorten man sätter hur stora plantorna blir.

Däremot om man alltid odlar för mkt av allting och drunknar i sallad å rädisor så är SFG suverän när det gäller å analysera precis hur mkt man äter och hur mkt man vill ha och hur mkt man skall plantera och när man skal göra nästa sådd etc.
          Läste en bok av Bob Flowerdew......han höll ett föredrag -och frågade:

Hur många odlar rädisor?

Flertalet händer sköt i höjden

Hur många äter rädisorna?

Ett fåtal händer sköt nu i höjden.

- Hur många gillar rädisor?

Nu vajade bara några få händer.

När jag hade läst detta kiknade jag av skratt, det är så typiskt egentligen. Rädisor är ju väldans enkla så många odlar dem men hur många gillar dem? Summasumarum man skall odla precis så många man kan tänka sig å äta och sedan använda utrymmet til annat. Jag gilar ju som bekant rädisbaljorna mkt mkt meea än själva rädisorna och då räckr två plantor och en pallkrage. De blir hisklans stora och breda.

Ett långt svamligt inlägg som summasumarum vill säga att se upp med den torra kanten som jag ahr ibland lurat mig på med sådana växter som ogillar torrhet.

Hälsar Ingrid

Citera

Inlägg i den här tråden
          Looser   Vad kan man blanda i pallkragarna?   22-01-2004, 23:37
          Berith   Hakar på den här frågan. Testade att "odla...   23-01-2004, 06:30
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, Mkt beror ju på om man tänker bearbeta j...   23-01-2004, 07:39
          Berith   Tack Ingrid, du får det att låta så himla enkelt...   23-01-2004, 08:00
          Ann-Christin Lindberg zon II   Jodå, det går att blanda friskt. Om man vill veta...   23-01-2004, 08:31
          Looser   Hej Alla, och tack så mycket för era svar. Att o...   23-01-2004, 09:30
          Susanne i Linköping   :lol: Om Mel Bartolomew kunde läsa ditt inlägg sku...   23-01-2004, 09:42
          Susanne i Linköping   När jag tittade in på sidan själv insåg jag att de...   23-01-2004, 10:37
          Ingrid på Västkusten   Hejsan, En halvpall för alla kryd...   25-01-2004, 12:54
          Susanne i Linköping   Hörrudu Ingrid! :o Ska du komma och försöka sl...   25-01-2004, 17:12
          Susanne i Linköping   Haha Ingrid, jag var spydig bara för att du själv ...   26-01-2004, 00:31
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, Jo jag har målat flertalet av kragarna h...   26-01-2004, 07:32
          Susanne i Linköping   Mycket blad så torkar kanten inte ut? Det låter tr...   26-01-2004, 08:04
          Ingrid på Västkusten   Ohoj igen, Nu tänkte jag mera ( tror jag hihi)-...   26-01-2004, 08:51
          Looser   Hej igen, Ingrid... jag var lite otydlig i mitt f...   26-01-2004, 15:32
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, All jord som man har odlat i bör täckas ...   26-01-2004, 15:55
          Tesa   Vad jag har kommit fram till under många år av ...   26-01-2004, 22:48

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon