Barn gillar det mästa i en trädgård
Min äldsta dotter älskade gräslök, när hon var mycket liten. Bjöd alla på ett eller två stån från sin tuva. Min yngste son grävde tillsammans med sin kompis först i sandlådan, sedan när de blev så där en 4 år och äldre grävde de på många ställen på vår tomt. Vi hade en stor gräv-vänlig tomt. ("badstrands sand" + sandjord) Mellanbarnet var mer åt fiskehållet. Vi hade en damm med ankor som han gillade. Våra barn hade också var sin tacka och ett par sommrar hade de var sin höna. Minigrisar hade de tillsammans, det var ett kul inslag tills griserna fick för sig att gå på promenad i byn.
Mitt äldsta barnbarn luktade på blommorna, alla som han såg, den sommaren han var ett år. Förvildade penseér tyckte han mycket om. Zinnia var en annan älsklingsblomma. Ja han gillade/gillar alla blommor! Maskroser var de enda blommar som han fick plocka, och han lyste som en sol när han såg dem. Nu är han 4 och kan otroligt många namn på blommor, träd och fåglar! Här hos oss har han två sparrisplantor och en krusbärsbuske. Han älskar att så, plantera, skörda blommor och grönsaker (men även att rensa ogräs och ta bort vissnade blommor). Och att hjälpa till i köket samt att äta grönsakerna.
Lillebror ligger mer åt det maskinella planet! Man får se till att han inte börjar att skruva på gräsklipparen och dylika saker.
Sedan har alla barnen gillat allt det "vanliga", sandlåda, gungor osv.
Slutsatsen är nog att barn gillar det mesta i en trädgård, om det inte innebär tvång!
Ps ett av våra barn, (ca 4år) var med och åt smörgåsbord en sommar. Ville ha många olika grönsaker på sin tallrik. Smakade på det och så "Det är gammalt"! Åt inte några av grönsakerna!
|