CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2007, 14:05)

Hej!
Det låter farligt. Kontrolleras innehållet av aktiva substanser innan det säljs? Jag föredrar nog väl utprovade antidepressiva istället för naturmedel. Det är säkrare. Finns det varningstexter på tepåsarna som innehåller P. incarnata? Det verkar behövas. Är det vanligt att folk medicinerar med incarnata så bör det nog finnas en varning i FASS så att inte läkare skriver ut mediciner som interagerar incarnata.
MVH
Jan Lindgren
Tja.. nej.. Tydligen inte. Och MAO-hämmare och SSRI är iofs inte samma sak. Och jag föredrar växter som används i flera hundra (ibland tusentals) år framför raffinerad skitmedicin som förstör hjärnan på riktigt samt ger en fler biverkningar än symptom. Och så väl utprovad är de inte heller, i vissa fall vet man inte ens hur medicinerna verkar i hjärnan och det tycker jag inte känns särskilt säkert. Medan man när det gäller bl. a Passiflora har konkreta svar på vad som faktiskt händer i kropp och hjärna efter intag.
Men alltså... Mediciner med Passifloran säljs på apoteket utan recept.. Jag vet inte hur varningstexterna ser ut där, men på Friggs te Kvällsro som jag använder står ingenting alls.
Å andra sidan säljs paracetamol utan recept också, och med tanke på hur giftigt det är, hur många som blir sjuka eller t o m dör av det trots varningstexterna så vet jag inte om det hade spelat någon roll.

Om man då som jag istället tar reda på vad det är man stoppar i sig, INNAN man gör det, så är det inga problem.
Folks ovilja att engagera sig rent generellt är nog snarare det största problem vi har i Sverige idag. Sen, när man gjort nåt dumt, så verkar det som att regeln snarare än undantaget är att skylla sitt misstag på någon annan. Det går liksom inte om man stoppat i sig något frivilligt utan att ta reda på vad det är.
Redigerat av TantKakelugn: 08-12-2007, 14:22