CITAT (Inka @ 22-11-2007, 19:46)

Hej!
I programmet "Kropp och själ" på P1 pratade de om matfetter och man kan hitta det på SR:s hemsida från den 10/2-07. Om man vill kan man ladda hem det till sin mp3 men jag tror det ska gå att lyssna direkt på datorn också.
De sa bla att man ska steka i olja med lite smör i, eftersom man då kan se när det börjar bli för varmt. Dessutom var det ur hälsosynpunkt också bra med lite smör, rönen har tydligen ändrats.
Rapsoljan var bäst på salladen.
Mvh Inka
Är uppvuxen med principen att till stekning används olja och att smör el margarin bara användes till bak. På den tiden kände man varken till olivolja eller rapsolja, utan då var det majsolja som gällde. Nu har jag förstått att det finns folk som är minst lika bestämda på att det är fasta fetter som ska användas till stekning. Smör/margarin förespråkarna hävdar att fett "ger en signal" om att man ska lägga i maten i pannan. Jag har aldrig begripit vad det är för signal. Har prövat värma smör i pannan för att kolla om det skulle pipa eller nåt....... Du skriver att man "ska se" när det blir varmt. Hur syns det? Jag brukar alltid testa med en droppe vatten för att se om det fräser. Fräser det så är pannan varm.
Det jag inte gillar med smör i pannan är att det blir brunt. Maten ser smutsig ut när man har stekt.