Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan man blanda i pallkragarna?, ex, morötter, rädisor, sallad, lök
          Looser
          Inlägg 22-01-2004, 23:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 2 718

Hejsan alla pallkrage odlare!

Jag tänkte ge mig på att odla i denna utmärkta metod för första gången.
          Nu har jag en fråga till er veteraner i denna ädla konst.
          Kan man blanda grönsaker hur som helst i kragarna?
          Exempelvis: Morötter, rädisor, lök och sallad i en krage, eller finns det några sorter som går bra ihop med andra?
          Det jag vill ska finnas med är: Morötter, rädisor, rödlök, gul lök, olika sallader, sockerärtor och några kryddor.
          Jag tänker göra 3 st normala pallkragar och 2 st halvkragar.
          I en normal krage tänker jag plantera jordgubbar och undrar därför hur många plantor man kan plantera i en krage?
          Kryddorna tänker jag plantera i en halvkrage.
          Jag tackar och bugar iförväg för era svar.

--------------------
          "Hela skillnaden ligger i om man hör insektsljudet inne i sovrummet eller ute i trädgården."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Looser
          Inlägg 26-01-2004, 15:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 2 718

Hej igen,

Ingrid... jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.

Sockerärtorna tänker jag inte plantera på en kortsida utan en långsida.

Jag tänker ha 2 st pallkragar i höjd på alla men kommer inte att fylla alla med bara jord (och gödsel).
          Jag sätter dem 2 i höjd för att få en lite bättre arbetshöjd.

Funderar dock på att kanske sätta kryddorna i en helkrage istället.

Jag tänker inte göra några "jätteodlingar" utan detta är mest för att mina barn ska få vara med och se hur det "gröna kommer fram". Har nämligen erfarenhet utav att det brukar gå lättare att äta då.

Lök och kryddor kan man ju spara så kanske utökar jag dem senare, dock inte i år.

Såg i ett annat av dina svar att jordgubbar kan övervintras i pallkragar.
          Vad ska man täcka dem med? Duger löv och granris?

Ska man klippa ner (eller bränna ner) jordgubbsplantorna efter skörd?
          Skötselråd emottages tacksamt.

Hälsningar ifrån ett ganska varmt Norrland (-5)

biggrin.gif

Jag kommer så småningom att lägga in en skiss på min köksträdgård.

--------------------
          "Hela skillnaden ligger i om man hör insektsljudet inne i sovrummet eller ute i trädgården."

Citera

Inlägg i den här tråden
          Looser   Vad kan man blanda i pallkragarna?   22-01-2004, 23:37
          Berith   Hakar på den här frågan. Testade att "odla...   23-01-2004, 06:30
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, Mkt beror ju på om man tänker bearbeta j...   23-01-2004, 07:39
          Berith   Tack Ingrid, du får det att låta så himla enkelt...   23-01-2004, 08:00
          Ann-Christin Lindberg zon II   Jodå, det går att blanda friskt. Om man vill veta...   23-01-2004, 08:31
          Looser   Hej Alla, och tack så mycket för era svar. Att o...   23-01-2004, 09:30
          Susanne i Linköping   :lol: Om Mel Bartolomew kunde läsa ditt inlägg sku...   23-01-2004, 09:42
          Susanne i Linköping   När jag tittade in på sidan själv insåg jag att de...   23-01-2004, 10:37
          Ingrid på Västkusten   Hejsan, En halvpall för alla kryd...   25-01-2004, 12:54
          Susanne i Linköping   Hörrudu Ingrid! :o Ska du komma och försöka sl...   25-01-2004, 17:12
          Ingrid på Västkusten   Ingen skall slås på fingrarna LOL men jag har funn...   25-01-2004, 22:16
          Susanne i Linköping   Haha Ingrid, jag var spydig bara för att du själv ...   26-01-2004, 00:31
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, Jo jag har målat flertalet av kragarna h...   26-01-2004, 07:32
          Susanne i Linköping   Mycket blad så torkar kanten inte ut? Det låter tr...   26-01-2004, 08:04
          Ingrid på Västkusten   Ohoj igen, Nu tänkte jag mera ( tror jag hihi)-...   26-01-2004, 08:51
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, All jord som man har odlat i bör täckas ...   26-01-2004, 15:55
          Tesa   Vad jag har kommit fram till under många år av ...   26-01-2004, 22:48

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 21:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon