Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fundering, De röjer utefter el ledningarna
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-12-2007, 23:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Och i år speciellt mycket, här hos mig, och där ligger mängder av fina julgranar - vilket slöseri!
          Nu vet jag ju inte om någon kommer tillbaka och tar tillvara dessa men om man ska gå efter hur det varit andra år så har dessa legat kvar och vissnat ner.

Självfallet vet jag att man alltid ska fråga markägaren men ska man göra det när det gäller röjningsarbete utefter ledningar? För det är andra än markägaren som utför arbetet, så mycket vet jag.

Någon som kan ge någon synpunkt?

ingrid

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-12-2007, 10:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Huruvida allmänheten får ta granarna vet jag inte men jag betvivlar att nån markägare skulle bry sig. Det gäller åtminstone enstaka granar, om nån samlar in en massa granar för att sen sälja är en annan sak. Elbolagen har en ledningsrätt som gör att dom har rätt att röja riskträd utefter ledningarna, däremot får dom inte ta träd som står längre bort även om dessa kan riva ner ledningen om dom faller. Markägaren får en ersättning för bolagens ledningsrätt, hur stor vet jag inte.

Orsaken till att man tar även små träd är en säkerhetsåtgärd. Jag förmodar att det är frågan om en blanktrådslinje, dvs inte isolerad kabel. Står det småträd så kan en nerfallen tråd bli hängande i träden med full spänning och det är inte så bra. Ramlar den ner på backen blir den kortsluten och strömmen bryts.

Tillägg: Googla på "ledningsrätt" så hittar ni mycket matnyttigt.

Redigerat av Gossen Ruda: 09-12-2007, 10:43

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 01:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon