Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> klockranka
          mimmus
          Inlägg 09-12-2007, 14:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 13 273

Jag har en klockranka på min balkong som har blivit jättestor och blommar fortf. Men jag har hittat en slags jättestor frökapsel? på en ranka. Grönt tjockt skal, liknar ett plommon. Vad gör jag med den? Ska den tas in eller vissna ner? Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gillan
          Inlägg 09-12-2007, 16:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag plockade in ett par frökapslar förra hösten, som jag hängde upp på tork. Jag hade inga större förväntningar på dem eftersom jag antog att de inte var riktigt mogna. Men fröna som låg inuti grodde så snällt i våras. Så varför inte testa med att ta in den?

Vad imponerad jag blir av att den fortfarande blommar! Vart någonstans i vårt avlånga land bor du? Tvärtom från flaxss, är min erfarenhet att den inte tål nån kyla alls knappt? Det kan i och för sig bero på att jag alltid har mina väldigt öppet och oskyddat.

Lycka till med kapseln tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-12-2007, 16:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Gillan @ 09-12-2007, 16:12) *
          Vad imponerad jag blir av att den fortfarande blommar! Vart någonstans i vårt avlånga land bor du? Tvärtom från flaxss, är min erfarenhet att den inte tål nån kyla alls knappt? Det kan i och för sig bero på att jag alltid har mina väldigt öppet och oskyddat.

Lycka till med kapseln tummenupp.gif

jag visste inte heller det förens detta år , då jag har en själv plus att jag hörde från en plantskola att den ev övervintrade i zon 1 (som jag skrev vet jag inte om den faktan stämmer eller ej). den är väl lite frostnupen på toppen . vet iför sig inte hur den ser ut nu . men den är ju perenn i england och kommer igen . dom har ju klart mycket mildare men ändå har dom ju frost . jag har kvar mina ute vid en skyddande södertrappa , men jag ska inte göra någon står ansträgning för dens överlevnad , sår ju nya varje år vilket säkert ger bättre plantor . jag kan visa en bild på min om du vill ?

Citera
          Gillan
          Inlägg 09-12-2007, 16:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (flaxss @ 09-12-2007, 16:37) *
          jag visste inte heller det förens detta år , då jag har en själv plus att jag hörde från en plantskola att den ev övervintrade i zon 1 (som jag skrev vet jag inte om den faktan stämmer eller ej). den är väl lite frostnupen på toppen . vet iför sig inte hur den ser ut nu . men den är ju perenn i england och kommer igen . dom har ju klart mycket mildare men ändå har dom ju frost . jag har kvar mina ute vid en skyddande södertrappa , men jag ska inte göra någon står ansträgning för dens överlevnad , sår ju nya varje år vilket säkert ger bättre plantor . jag kan visa en bild på min om du vill ?

Trots att Klockrankan är , en, av alla favoriter hos mig, hade jag inte en aning om att den var perenn i England! Jag har ibland tänkt tanken på att gräva upp nån för att spara inne. Men samtidigt är de ju så lättsådda så det knappt är värt besväret. Och jaaa, jag vill gärna se bild på din om den är tagen nu flaxss biggrin.gif tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon