CITAT (Jan Lindgren @ 09-12-2007, 18:21)

Jag hävdar dock att vilka biverkningar som helst är bättre än en djup depression.
Det gör mig glad att du orkar kämpa det visar att du just nu inte är nere i botten. Kämpa vidare och ge inte upp!!
MVH
Jan Lindgren
Och jag anser att när jag varit nära döden 2 ggr pga just dessa "säkra" mediciners biverkningar så är det inte värt det.
Sen, så måste du tänka på att allt man vill när man mår dåligt, är att vara "normal". Många anpassar sig efter detta vid medicinering, och även om du som utomstående upplever dem som "sitt gamla jag" så vet du ju faktiskt inte vad som pågår inne i deras huvuden. Man vill inte vara till mer besvär och rättar sig därför in i ledet igen. Detta får man reda på om man tittar runt lite på olika forum på internet som riktar sig till alla dessa människor som psykiatrin har i sitt våld. Man vågar helt enkelt inte säga hur man mår för att folk inte ska bli besviken på en. Finns många som lever "normala" liv utåt sett, men inuti mår de skit. För mig är det t ex inte speciellt svårt att peka ut vem i ett rum som går på antidepressiva, det syns, om man vet vad man ska leta efter.
Tyvärr kan inte jag söka till någon privat mottagning, eftersom jag bor i "fel" stadsdel. Och när det gäller övrig privat vård så får man bekosta den ganska mycket själv och jag lever på mindre än existensminimum redan. Vart vänder man sig då menar du? Jag kan inte annat än undra vart du hittar dessa lyckliga psykpatienter, för det är inte dem jag mött under inläggningar, läkarbesök, i min bekantskap osv. De flesta känner sig överkörda och lurade. Detta är ett problem som jag vet att t ex Aleris Psykiatri, med Svenskt huvudsäte i Sthlm, arbetar med. Att faktiskt lyssna på vad patienten vill, snarare än att som läkare leka rockstjärna och dela ut droger till sina fans för att döva dem... De använder en hårdare form av kärlek (en med regler, riktlinjer, någon som ringer och kollar hur du mår...istället för att för att bara medicinera och glömma bort) för att hjälpa folk som har hamnat på villovägar. Du borde kolla upp hur bra de faktiskt lyckas, och där handlar det inte om mediciner, utan om folk som bryr sig och faktiskt jobbar 24 h per dygn, just för att de bryr sig.

Dallas här från Malmö är en av dem.
Sen kanske jag ska tillägga att jag inte är diagnostiserad med "depression", och anledningen till att JAG inte ger upp är för att det fortfarande inte finns någon adekvat medicinering för min diagnos, mer än tillfälliga, korta nödlösningar med mediciner ämnat för annat.