Jag har inte diabetes själv men maken har det. Han fick diagnosen för mer än 10 år sen. Det var jobbigt i början. Vi blev uppmanade att lägga om mathållningen och det var lättare sagt än gjort. Light, light, light. Och äta sallad som förrätt. Vi som aldrig ätit förrätt i vardagslag. Det var knepigt att fixa till timingen med förrätt och huvudrätt.
Idag går det på rutin. Vi äter inte alltid sallad heller. Vad det handlar om är att hitta rätt balans mellan energi in (mat) och energi ut (rörelse). För det är energi det handlar om. Inte bara kolhydrater. All energi räknas, där ju socker är den renaste formen. Det är ju därför man kallar det sockersjuka. Förr trodde man att det enbart handlade om att undvika socker. Nu vet man bättre. Fett är den vanligaste boven.
Kort kan man säga att det som är bra för en diabetiker är bra för alla! Det handlar om hälsosam mat. Dock en varningens flagg för mjölk. Pga mjölksockret bör man undvika mjölken. Ost i liten mängd kan dock gå bra.
Jag rekommenderar att ni båda bokar in ett besök hos en dietist. Det är guld värt! Sen är det läge att skaffa hund så man tvingas motionera om man har svårt att få sig till det (även om man vet att man måste). Jag vet att det här är svårt.
I början brukar det räcka med att lägga om kosten men det är inte ovanligt att man kan behöva medicin efter några år. Tabletter är vanligast. Insulinsprutor får man ta om det är väldigt svårt.
Ni behöver inte vara rädda. Idag finns massor med bra råd att få och det går att leva ett finfint liv med diabetes. Lite trist att få beskedet så här inför jul men hellre nu så ni har möjlighet att tänka till på vad ni äter och dricker. Så fett- och sockerfritt som möjligt är bra

Och utnyttja jullovet till promenader.