Jag har också typ 2-diabetes. Fick det när jag var gravid med min dotter för 6 år sedan, när jag blev gravid för andra gången kom diabetesen för att stanna. Jag tar tabletter, det svåra med tabletter är att man inte kan anpassa dosen efter vad man äter, dom är för långtidsverkande, fast dom är bra, inget lågt socker får man, och man kan ta dom lite när man vill under dan. Insulin tog jag under bägge mina graviditeter, det är lättare att ta lite extra om man äter något med snabba kolhydrater.
Ärligt talat är jag en slarver

. Äter det jag vill, när jag vill, fast jag är inte så förtjust i sötsaker, och jag dricker ingen dricka eller saft med socker i. Fast jag äter lördagsgodis och någon kaka ibland, fast då talar jag inte om dagligen.
Min läkare vill att jag skall gå ner 30 kg i vikt... lättare sagt än gjort. Och motionera mer, inte heller det lättaste när man jobbar skift och alltid är hemma själv med två barn när man är hemma. Fast konstigt nog så är alltid mitt socker mycket bättre under vår/försommar, undrar varför
Annars är mitt bästa tips, byt ut past o ris mot fullkornsvarianten i vardagsmaten, drick absolut inte sockret, och dra ner på kak o godisätandet. Och när du motionerar, motionen sänker sockret även en timma efteråt, så det gårt lika bra att äta efter motionen.