CITAT (Felix matte @ 27-01-2004, 13:02)
Posse... Är det inte just minskning av antalet Pixlar och val av Kvalitet som är Komprimering?
Sparar jag en bild 1280 x 960 pixlar i maximum kvalitet så är bild - (fil-)storleken 733 kb
om jag sparar samma bild i 640 x 480 pixlar i kvalitet medium blir bild -(fil) storleken 45 kb
och ändå har kvaliten på bilden inte försämrats så att jag kan se någon skillnad.
Den stora skillnaden syns om man skriver ut bilden, men skall man ha den på nätet har det ingen större betydelse
Jag har nedan lagt in två versioner av samma bild. Båda bilderna består av 550 x 413 pixels.
Den översta återges med det vad mitt grafikprogram kallar kvalite 90% som i det här fallet resulterat i 71,6 kilobytes, och den nedre med 10% vilket resulterat i 14,9 kilobytes.
I den nedre framgår tydligt att vid "komprimeringen" "rationaliseras" mängder med bildinformation bort, mängder pixlar antar då exakt samma kulör varvid information om dessa kan "klumpas samman" i filen som då inte alls behöver lika många 'bytes' för att beskriva /skapa bilden.