Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgårdsmästr´n på Lidl
          lappa71
          Inlägg 11-12-2007, 14:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

Får man berätta att dottern drog in mig på Lidl idag. Där stod ett sortiment av Japansk buskrosling -[Pieris japonica] märkt med skandalpriset 19.95!!!!!! Jag köpte ´Debutante´och ´Forest flame´. Du som är förtjust i denna surjordsväxt får väl rusa iväg. Men. Kolla gärna vad ex Zätas tar för samma buskar. DET var väl ett bra jultips!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-12-2007, 18:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          P. floribunda är helt härdig här. Det finns Pieris japonica som överlever ibland. Little Heath går oftast bra men inte alltid. För att vara någorlunda säker på att plantorna överlever här behöver de klara -26 C. Det går betydligt bättre att övervintra känsliga plantor i kallhuset. Där är det lika kallt men helt vindstilla och det gör mycket. Jag har aldrig sett några pieris med sin vackra röda nytillväxt bli bra häromkring.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-12-2007, 19:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2007, 18:26) *
          Hej!
          P. floribunda är helt härdig här. Det finns Pieris japonica som överlever ibland. Little Heath går oftast bra men inte alltid. För att vara någorlunda säker på att plantorna överlever här behöver de klara -26 C. Det går betydligt bättre att övervintra känsliga plantor i kallhuset. Där är det lika kallt men helt vindstilla och det gör mycket. Jag har aldrig sett några pieris med sin vackra röda nytillväxt bli bra häromkring.
          MVH
          Jan Lindgren

det finns flera sorter och alla får inte röd tillväxt . jag har en som heter red mill och den får röd färg , men sen har mormor en annan som inte får röd färg . även då klimatet är det samma om än inte mormor har bättre . och dom moderna sorterna brukar klara zon 3 , sen är det alltid individuellt inom trädgården mina har bland annat fått skador av vår frosten ,jo det är alltid bättre att övervintra dom i ett kallväxthus även i södra skåne . typ som denna (ren arten) verkar inte ha så mycket rött i sig

http://davesgarden.com/guides/pf/go/53930/

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...ica--red-mill-/ men som denna red mill ser du ju röda blad . (läste att dom kanske inte blommar så bra i zon 3 , men mina har blommat dock är jag ju mildare än 3 )

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon