Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Egna tomatfrö
          Nellie
          Inlägg 26-01-2004, 14:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 2 173

Hej.

Jag hade tänkt driva upp egna tomatplantor i år med fröer från färska tomater, vet någon hur man gör ?
          De färdiga fröpåsarna verkar lite tråkiga.

Förra sommaren hade jag tre tomatplantor i mitt nya växthus, jag kunde skörda hundratals !!

Nu känner jag mej jättesugen på att prova några nya sorter tex. plommon,-gula,- och orangerandigatomater.

Tar tacksamt emot tips !

Nellie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 27-01-2004, 21:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-01-2004, 20:40)
          Det finns speciell tomatnäring om man vill mojsa med det, det är alltså en PK-näring d v s int emkt kväve i den. Jag tycekr en sådan gödning är användart till mkt i krukväxtväg med -> men visst det går bra med hönsgödselvatten i starten på säsongen åsså låte rman dem vara sedan. Hönsgödselvatten är mkt 'N' d v s kväve så det egr tillväxten i starten å säsongen ch sedan inte mera.

Fem av varje sort? Men NALLE då! Skall man testa så skall det vara MYCKET! Blanda tidiga och sena sorter så har Du jämt tomater :-))

Hä,sar ingrid

Nu börjar det ta sig, som han sa när skithuset brann...
          Finns det jämtländska tomater??? "så har Du jämt tomater :-))" tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          Det börjar bli knepigt nu...
          Ingrid: du menar på fullt allvar att jag skall köpa på mig ?? 10 sorter... Så jag får gå med svansen mellan benen HELA sommaren och skämmas????? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag FÖRSTÅR att det finns tidiga , inte så tidiga och sena : SAMT mina som aldrig mognar... Men tidsberäkningen????

Måste åka in till den stora stada och göra en raid på biblioteket. Såg att det fanns speciella böcker om bara TOMATER.... (http://www.tomatklubben.se/ ) hujena mig , tänk att det kan bli till flera böcker.

När jag har läst på måste jag beställa ... vad var det du nu rekomenderade:
          Yantarnyi Green Grape Gardeners Delight och Sungold .????

HÄRLIGT att det finns folk med gröna fingrar som vill dela med er till oss som mest är gröna av avund. wub.gif wub.gif wub.gif (fast här blir man tomat-röd av rodnad)

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Inlägg i den här tråden
          Nellie   Egna tomatfrö   26-01-2004, 14:34
          Åsa, mälardalen zon 2   Det brukar bara vara att pilla ut fröna. Tyvärr ...   26-01-2004, 14:50
          KURT   Åke Truedsson som är ansvarig för tomatklubben har...   26-01-2004, 14:54
          gammelnalle   Solen lyste här idag och en stråle tog sig in i mi...   26-01-2004, 21:37
          Ingrid på Västkusten   Har Du plats till fem? Yantarnyi gillar vi även G...   27-01-2004, 07:43
          gammelnalle   Har jag plats till fem? Som jag skrev , är jag t...   27-01-2004, 11:46
          Eva i Skåne   Hur var det med näring och vatten ...   27-01-2004, 19:13
          gammelnalle   Hur var det med näring och vatten och ljus, om re...   27-01-2004, 19:19
          Ingrid på Västkusten   Det finns speciell tomatnäring om man vill mojsa m...   27-01-2004, 20:40
          Eva i Skåne   :D :lol: :) Vissa länkar gör mig bara så glad ...   27-01-2004, 22:57
          gammelnalle   "Inte av skadeglädje nu Gammelnalle" De...   28-01-2004, 06:57
          Ingrid på Västkusten   Efter förra sommaren så är jag tänmligen säker på ...   28-01-2004, 07:49
          Eva i Skåne   Aha, torka tomater när man fått för många :P . De...   28-01-2004, 15:36
          Hannele   Mina fomatfrön från köpe-plommontomater blev plomm...   28-01-2004, 16:06
          Kajsa   Jag har köpt frön av Sungold i år, det har skrivit...   28-01-2004, 17:00
          Ingrid på Västkusten   Torkade tomater? Med den nyinköpta eminenta Everm...   28-01-2004, 19:45

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon