Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Egna tomatfrö
          Nellie
          Inlägg 26-01-2004, 14:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 2 173

Hej.

Jag hade tänkt driva upp egna tomatplantor i år med fröer från färska tomater, vet någon hur man gör ?
          De färdiga fröpåsarna verkar lite tråkiga.

Förra sommaren hade jag tre tomatplantor i mitt nya växthus, jag kunde skörda hundratals !!

Nu känner jag mej jättesugen på att prova några nya sorter tex. plommon,-gula,- och orangerandigatomater.

Tar tacksamt emot tips !

Nellie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 28-01-2004, 06:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2004, 22:57)
          biggrin.gif  :lol:  :)

Vissa länkar gör mig bara så glad
          Inte av skadeglädje nu Gammelnalle, tro inte det, men det är så roligt när det kan skämtas också om det vi alla har som intresse.

Vad gäller antalet plantor så är jag kanske lite mer återhållsam än Ingrid. Hur gott det än är i början så blir tomatdiet ganska tjatigt efter några månader. Du kommer inte behöva köpa hem någon mat, men tänk på att vi talar om sensommaren. Du ska inte bli mager då, tvärtom äta upp dig inför nästa vintersäsong. Nej usch, nu kom vi för långt i tiden.  :unsure:
          I alla fall så kan faktiskt släkt och bekanta också bli trötta på de eviga tomatpåsarna  :)
          Min ekonomiska svärmor gjorde något som hon, men ingen annan, kallade ketchup. Den var faktiskt inte särskilt god, men inget ska förfaras  :P

"Inte av skadeglädje nu Gammelnalle"
          Det är väl den enda sanna glädjen??

Nej skämt å sido. Mina "misslyckanden" i trädgårdslandet kan jag faktiskt dela med mig av,,,.. Jag har en STOR källa av misstag att ösa ur tongue.gif tongue.gif och lite distans måste man ha, även till sig själv.
          (jag tror att flera av er har sett andra trådar av mig där jag INTE är fullt så självironisk)

Men tillbaka till tomaterna:

Nu blir man lite obalanserad!!!
          Ingrid och Eva har ju olika erfarenheter av tomatodlingens konsekvenser.

Kan jag summera detta till:
          INTE så MÅNGA plantor av var sort, men dessto fler sorter för att sprida ut tidsperioden??? Någon som vet var man kan "byta fröer" ?? Eller skall man spara till nästa år?

(Man borde blitt filosof...)

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

Inlägg i den här tråden
          Nellie   Egna tomatfrö   26-01-2004, 14:34
          Åsa, mälardalen zon 2   Det brukar bara vara att pilla ut fröna. Tyvärr ...   26-01-2004, 14:50
          KURT   Åke Truedsson som är ansvarig för tomatklubben har...   26-01-2004, 14:54
          gammelnalle   Solen lyste här idag och en stråle tog sig in i mi...   26-01-2004, 21:37
          Ingrid på Västkusten   Har Du plats till fem? Yantarnyi gillar vi även G...   27-01-2004, 07:43
          gammelnalle   Har jag plats till fem? Som jag skrev , är jag t...   27-01-2004, 11:46
          Eva i Skåne   Hur var det med näring och vatten ...   27-01-2004, 19:13
          gammelnalle   Hur var det med näring och vatten och ljus, om re...   27-01-2004, 19:19
          Ingrid på Västkusten   Det finns speciell tomatnäring om man vill mojsa m...   27-01-2004, 20:40
          gammelnalle   Nu börjar det ta sig, som han sa när skithuset br...   27-01-2004, 21:26
          Eva i Skåne   :D :lol: :) Vissa länkar gör mig bara så glad ...   27-01-2004, 22:57
          Ingrid på Västkusten   Efter förra sommaren så är jag tänmligen säker på ...   28-01-2004, 07:49
          Eva i Skåne   Aha, torka tomater när man fått för många :P . De...   28-01-2004, 15:36
          Hannele   Mina fomatfrön från köpe-plommontomater blev plomm...   28-01-2004, 16:06
          Kajsa   Jag har köpt frön av Sungold i år, det har skrivit...   28-01-2004, 17:00
          Ingrid på Västkusten   Torkade tomater? Med den nyinköpta eminenta Everm...   28-01-2004, 19:45

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 15:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon