CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 17:41)

Jag har provat pampas gräs flera gånger,vill inte täcka växter så de ruttnar bara, har nu givit upp.
Flaxss, vet du om Arundo donax är lika hopplös, eller tål den fukt bättre, tror den växer fuktigt i det vilda, men där är ju varmare.
Jag har Rosmarin, Brown turkey fikon och lagerblad (laurus nobilis) b la utan täckning och de klarar sig från vintern, hjortarna häromkring är dock förtjusta i dem, men de skjuter nya skott varje år.
mina klara sig fint min pampas, vet flera i zon 1 som har dom ute . men du bör nog täcka den mot fukt/regn .
Aruonda har jag själv nu inköpt detta år , han jag köpte den hos ( han kan gräs väldigt bra ) hade flera stora ex av både pampas och arundo och han sa dom va härdiga hos han ( zon 1) , vilken zon är du i ??
rosmarin är inte härdig generellt i hela Sverige men funkar utmärkt i skyddat läge i zon 1 flesta vintrar i zon 2 , men behövs skydd några vintrar i zon 2 . min äldsta har varit ute i 3år och har klarat alla vintrarna galant och blommar så vackert . du får berätta hur det går för din rosmarin ,, lager har jag ute i år men den är väldigt känslig skulle inte rekommendera folk att ha den ute . men vad har du för erfarenhet av lager ?? , jag ska skydda mi n i vinter , den sägs tåla -9c -15c i usa .