CITAT (zine @ 14-12-2007, 02:54)

Nu har jag en Nerium Oleander ute i en rabbat på prov...
Den lever ännu (planterade den i september) och den är vältäckt så jag hoppas att den överlever hela vintern. Är det någon som vet om det finns nån chans överhuvudtaget? Ska ta lite bilder på den nån dag när det är plusgrader ute... Det är -13 här nu...
den är död vid -3c -4c i svensk klimat , och det finns dock framtagna mest amerikanska sorter som tål ner till -12c men även då syns blad skador ( i torra områden som medelhavet klara dom dock mer kyla men har du -13c NU så är den död,ser den inte död ut nu så kommer den göra det). stora träd kan klara korta perioder av lätt frost dvs ner till -5c och sen få nya blad till hösten eller nya skott nerifrån . dom som säger att den överlevt sträng kyla har mest haft tur . en ända möjlig chans den har är i södra skåne med skydd .
nu har jag mina nerium ute tidig vår på dagen och tar in vid varje frost och sen ute hela sommaren och tar in den innan frosten kommer ev tar jag ut den under vinterdagarna om det är plus ( kan säga så här mina är ute hela året när det är över +1c annars vId frost är dom inne i +10c) . mina två blommar oftast två gånger under året . den trivs inte att vara inne åretrunt men dock tål den inte vintern ute . alternativ ha den ute så länge det går och ta in innan frosten och sen övervintra +5c +15c .
Redigerat av flaxss: 14-12-2007, 18:09