Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpeterna möglar
          susa
          Inlägg 15-12-2007, 16:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Jag har i år fått klart mitt växthus och vinterförvarar växterna där för första gången. Pelargoner och margeruiter mår toppen och blomar för fullt, men flera av änglatrumpeterna har börjat mögla. Växthuset håller frosfritt, så det är ju ganska kallt. Måste de har det varmare, och är det i så fall bättre att ställa dem mörkt i matkällaren som är ca 12 grader?

Susa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          flaxss
          Inlägg 15-12-2007, 17:52
          Länk hit: #2

Gäster

här är bilder

första änglen min vita som jag råkade glömma ute i en frost natt , jag tog in den direkt och det hade både varit frost och regnat under dagen = mögel och det visste jag .

väl inne i källaren lät jag möglet ha sin gång och jag satte den luftigt plus inte en droppe vatten ( tog väl in den i sept-okt nånting) och i nov började den bilda nya skott och möglet dog .

här ser du en bild på hela
          Bifogad fil  änglar_002.jpg ( 119.03k ) Antal nedladdningar: 29

här en närbild på dött mögel och svamp
          Bifogad fil  änglar_007.jpg ( 164.44k ) Antal nedladdningar: 28

och här kommer nya skott runt om hela stammen
          Bifogad fil  änglar_008.jpg ( 170.65k ) Antal nedladdningar: 31

om jag nu klippt ner den efter varje nytt angrepp hade möglet fått fatt i roten/stammen mycket snabbare = den hade varit död då om jag hela tiden ha klippt ner den och låtit möglet fästa sig på nytt . men nu klippte jag inte ner den alls och möglet han dö och den lever och skjuter skott

här är min andre ängel , som jag också glömde ett par nätter när jag tog in den så levde dom här stammarna men mögel/svamp kom på stammarna och jag lät den va . och den skjuter nu skott .

Bifogad fil  änglar_011.jpg ( 143.7k ) Antal nedladdningar: 27

har ska du få se bilder på mina andra två änglar som jag redan tog in och dom var torrare plus inte skade . som du ser INGEN mögel och dom skjuter skott jag kan även vattna dom och dom kommer ändå inte få mögel . hade jag nu klippt av toppen på dessa änglar så då hade möglet kommit . Bifogad fil  änglar_013.jpg ( 117.19k ) Antal nedladdningar: 28

så dina andra växter kommer inte få mögel .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 13:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon