Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips för borttagning av maskros etc i gräsmattan!, (alla kanske redan kan knepet dock...)
          Eleena
          Inlägg 15-11-2007, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Jag kom på ett smart sätt att ta bort maskros och tistel etc ur gräsmattan!

Det är mycket möjligt att detta redan är världens mest välkända knep, och att jag är lite efter.... men:

Borra med lökjärn runt mitten på bladrosetten, drag upp järnet - och vips så har man fått upp hela roten! Eller åtminstonde gjort den greppbar och uppdragningsbar! tummenupp.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 15-12-2007, 19:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker att säga du i alla fall bestämma själv, men jag säga att ättik jag är inte som bestämma att den fungera mot ogräs , de säljer färdigt blandad i träd gård butiken ,men jag säga att du tror den döda bara blad det är miss förstår , bladen också suga den och skicka till rötter som kan dödar rötter, varför räkna du växter som stabil . det är växter komplett rötter och stam blad, jag kan inte förklara mera.
          Obs : du kan strunta salt och peppar och behålla bara hushållättik du är duktig, varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare.
          God lycka
          H: Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-12-2007, 20:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 15-12-2007, 19:37) *
          Hej
          Jag tycker att säga du i alla fall bestämma själv, men jag säga att ättik jag är inte som bestämma att den fungera mot ogräs , de säljer färdigt blandad i träd gård butiken ,men jag säga att du tror den döda bara blad det är miss förstår , bladen också suga den och skicka till rötter som kan dödar rötter, varför räkna du växter som stabil . det är växter komplett rötter och stam blad, jag kan inte förklara mera.
          Obs : du kan strunta salt och peppar och behålla bara hushållättik du är duktig, varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare.
          God lycka

jo jag förstår dig ättika ''fungerar'' om man gör som du säger upprepar hela tiden . men det är en utdragen process för plantan årter bildar sina blad . när ''du'' har gjort det ett par gånger med ättika så dör plantan får dens blad försvinner hela tiden den orkar inte med . men när du inte är där med ''ättika'' så kommer den blomma som en galning för att den håller på att dö och då frösätts fler plantor plus behöver du stor mängd ättika för att få en skadligare effekt på plantan . men då blir det hög ättika antal och närliggande gräsmatta,plantor ''skadas också'' av ättika . bladen suger inte i sig ättika , utan dödar bladen men själva roten lever kvar och är växtpunkten/bladknoppar intakt så återväxer den blad . och ja rötterna kan dö av ättika men sprayer du enbart på bladen är rötterna intakta i jorden . och många ogräs får nya plantor igenom rötterna . jag vet att växter är kompletta . men ättika dödar bara enbart träffade delar . och den som säljs på plantskolor funkar lika bra som vanlig ättika . och har själv testat detta och vet att maskrosen kommer tillbaka

hittade från nätet också ,citat från en annan sida

''Vad är det för skillnad på den ogräsättika som man kan köpa i trädgårdshandeln och på att själv blanda ättika 24 % och vatten? Något man ska tänka på när man besprutar sitt ogräs?

Skillnaden är framställningsmetod och renheten. Ogräsättika definieras som ”tekniskt ren ättika” och är ofta en biprodukt från annan industritillverkning. Den kan innehålla små mängder orenheter/föroreningar som gör att den är mest lämplig till ogräsbekämpning. Ättika 24 % är absolut ren och är livsmedelsklassad. Det går utmärkt att använda även denna ättika till ogräsbekämpning, literpriset är dock något högre!

Använd ättika bara mot ogräs på hårda ytor som exempelvis grusgångar och gångar täckta med plattor. Ättiksblandningen dödar nämligen också växterna omkring, t ex det omgivande gräset, om ni exempelvis sprutar på maskrosor i en gräsmatta. Besprutningen har omedelbar effekt. Bladen gulnar redan inom loppet av några timmar och ogräset vissnar ner efter ett till två dygn. Ättikan dödar bara de delar av ogräset som besprutas, de ovan jord. Behandlingen måste därför upprepas 2 - 3 gånger under en säsong. Välj helst en dag då risken för regn är låg. ''

CITAT (Bassam @ 15-12-2007, 19:37) *
          varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare.
          God lycka

vi är glada att ha dig här , och hoppas du tycker om att vara här och tycker det är intressant smile.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          Eleena   Tips för borttagning av maskros etc i gräsmattan!   15-11-2007, 10:53
          Inger S   Tack för tipset. Har snart försökt med allt, men d...   25-11-2007, 15:55
          Tosan   Tack för tipset! :w00t: Här ska inhandlas lökj...   25-11-2007, 15:59
          Wilmer   Det ska testas!' Wilma   25-11-2007, 18:57
          sqrulan   Min mamma gick för några år sedan och strödde vanl...   25-11-2007, 19:03
          Inger S   Ja på sensommaren tog jag till salt. Gjorde ett fö...   28-11-2007, 18:40
          Bassam   Hej Jag tycker att man kan blandad ättik m...   01-12-2007, 13:11
          Discogiraffen   Anväder du ren ättika eller blandat med vatten? Vi...   13-12-2007, 12:06
          Betty   Hej Jag tycker att man kan blandad ättik med salt ...   13-12-2007, 12:48
          Åsa, mälardalen zon 2   En stor nackdel är ju att väldigt få växter trivs ...   01-12-2007, 13:29
          Christer i Falköping   Ja, man behöver ytterst lite salt i varje bladrose...   02-12-2007, 09:03
          Bassam   bassam   13-12-2007, 16:07
          Bassam   Hej jag använda vanliga hushållsättika, jag fyll...   13-12-2007, 16:27
          flaxss   Hej jag använda vanliga hushållsättika, jag fyll...   13-12-2007, 18:10
          Bassam   Hej Jag tycker att om du bränner blade...   15-12-2007, 17:53
          flaxss   Hej Jag tycker att om du bränner blade...   15-12-2007, 18:05
          Bassam   Hej Jag är mycket intresserat med er, ...   16-12-2007, 00:10
          Betty   Jag önskar dig med en riktigt God Jul Bassam :)   16-12-2007, 00:22

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon