Hej! Det är nog inte för att det är särskilt farligt som det inte säljs i Sverige. För att ett preparat ska få säljas här måste man betala mycket för registreringar o dyl. Marknaden för IBA är här mycket liten så det lönar sig inte för företagen. IBA är en förutsättning för att kunna rota många arter och sorter. Ska man maximera resultatet så krävs det i allmänhet specialblandningar för varje sort. Det är lite knepigt för mig när jag sticker uppåt 100 sorters rhododendron och relativt få av varje sort. ( Jag har minskat ner lite, förr var det dubbelt så mycket.) Jag användet därför 1% i talk med lite svampmedel tillsatt. Till vissa svåra sorter använder 2%. Vill man förbättra det hela så kan man köpa IBA kemiskt rent, lösa upp det i polyetenglykol och sedan späda med vatten till önskad koncentration. Det är då ofta bra att blanda i lite IAA också. All forskning visar att hormoner underlättar rotning däremot finns mig veterligen ingen forskning som visar på fördelar med salixvatten. En bra bok om du vill ha lite bakgrund och kunskaper om växtförökning är : Hartman and Kester: Plant Propagation, Principles and practices Det är alltid massor av folk som vill ha IBA men jag är lite försiktig eftersom det inte är registrerat här i Sverige. Annars så skulle det nog vara en god affär att köpa några 10kilosförpackningar och packa om och sälja här på Odla. MVH Jan Lingren
|