Jag är själv helt såld på cherimoya. Det finns en hel del att lära från amerikanska trädgårdssidor på nätet. Cherimoya odlas i södra subtropiska Kalifornien, och en nära, tropisk släkting, Sugar Apple (Annona Squamosa), odlas i Florida. Det fräckaste av allt är den cherimoyaliknande Paw Paw som växer i tempererat klimat i östra USA:s inland. Den verkar ha ungefär samma krav på klimat som persika. Funkar ända upp till södra Kanada enligt uppgift på webben.
Vad gäller blomningen på alla dessa tre arter så sker den ganska tidigt på en frösådd planta. Efter 3 - 4 år har jag läst. Det är inte heller orimligt att få frukt av fin kvalitet på ett frösått träd. Det ska alltså inte vara samma lotteri som att så äppleträd från kärna.
Jag har ingen egen erfarenhet av odling av dessa arter och allt jag skrivit har jag läst på olika sidor på internet, så jag vet inte om det stämmer. Men jag har med mig en massa cherimoyafrön från Spanien och skall beställa frön till Paw Paw och Sugar Apple från internet och undersöka saken själv. Skall plantera några paw paw-träd i växthusjorden t.ex..
|