Ullöss, brukar sprida sig ganska bra så håll plantorna isolerade. De är svåra att bli av med luddet skyddar lössen mot insektsmedel. Provadopinnar som sticks ner i jorden brukar ha effekt men det tar ju lite tid innan medlet transporterats runt i växten. Ullöss kan även leva på rötterna och tyvärr brukar provadomedlet främst transporteras runt i de gröna växtdelarna så man behöver ofta stoppa ner provadopinnar även efter att alla ovan jord har dött ifall man ska vara ganska säker på att få en effektiv bekämpning.
Bionim tror jag också skulle vara ganska effektivt det förstör insekternas fortplantningsorgan, det tar lite tid att ta död på alla men det brukar vara effektivt utan att vara alltför giftigt. Detta medel går nu att få tag på igen Weibulls har tagit in det i sortimentet. Tyvärr är det mycket dyrt. Jag använde det mot sköldlöss på mina orkideer för flera år sedan med strålande resultat då alla andra sätt inte hade funkat, det kostade dock uppåt 200kr för någon deciliter och jag tror inte det har blivit billigare (sköldlössen kom aldrig tillbaka, jag har inte haft en sköldlus sedan dess).
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|